Mūzikas festivālā “Skaņu mežs 2016” uzstāsies Autechre
Ar savu četrpadsmito izlaidumu rudenī atgriezīsies nepieradinātās mūzikas festivāls “Skaņu mežs”, kas šogad notiks 13.-15. oktobrī, kā arī 12. novembrī, kad mūzikas namā “Daile” uzstāsies eksperimentālās mūzikas ikonas Autechre (Robs Brauns un Šons Būts). Dueta darbība sniedzas atpakaļ tālajā 1987.gadā; Autechre ir uzskatāms par vienu no trim vēsturiski nozīmīgās izdevniecības Warp atslēgas projektiem līdzās Aphex Twin un Squarepusher. Šis “Skaņu meža” koncerts ir daļa no vienīgās Autechre šī gada tūres, kas notiek sakarā ar dueta jaunā, pēc kārtas divpadsmitā albuma elseq 1-5 izdošanu.
Autechre pirmsākumi meklējami reivu vilnī, kas 1990. gados pārņēma Eiropu. Elektroniskā deju mūzika, kas, pie ierobežotām tehnoloģiskām iespējām attīstījās 1980./1990.gadu mijā un riskēja ieslīgt vienveidīgā house mūzikā, guva jaunu izrāvienu caur vizionāro izdevniecību Warp Records Šefīldā, Anglijā. Tā atrada potenciālu māksliniekos, kas uztvēra laikmeta atsvešinātās noskaņas un strauji nākošo tehnoloģisko attīstību, un spēja uz indie mūzikas, reivu un postindustriālā estētiskā fona radīt novatorisku deju mūziku, kurā, cita starpā, apvienojās asimetriski un lauzti ritmi un Braiena Īno iedvesmots minimālisms. Šai izteiksmei pat tika piešķirts žanra nosaukums – IDM jeb inteliģentā deju mūzika. Autechre nozīmi nav iespējams pārspīlēt – to par iedvesmas avotu nosaukusi pat rokgrupa Radiohead; dueta nosaukums ir vienlīdzīgs ar IDM un šī perioda skaņu, tajā pašā laika duets vairākkārt paudis neapmierinātību ar šo jēdzienu, apgalvojot, ka tas ir pārlieku augstprātīgs un savā ziņā amerikānisks.
Autechre ir vairāki posmi, kuros nereti saplūdušas dažādas stilistikas – šie posmi ir savstarpēji visai atšķirīgi; nereti pat gadās, ka dueta cienītāji augstu vērtējot vienu tā daiļrades posmu, ir vēsāk noskaņoti pret kādu citu. Kā raksta medijs FACT Magazine, “Autechre vienmēr ir bijis viens no viedokļus polarizējošākajiem projektiem elektroniskajā mūzikā, būdams tāds pat saviem faniem.” Pirmais dueta posms, ko iezīmē pazīstamie albumi Amber un Incunabula, ir ambienti-ritmisks, taču 1994.gada albums Anti EP ieveda grupu izteiktā deju mūzikas teritorijā. 1990.gadu otrā puse nāca ar estētisku lūzumu un tādu hrestomātisku elektroniskās mūzikas albumu kā Tri Repetae, kurā dzirdami minimāli, salti un arvien sarežģītāki ritmi, kā arī sadarbību ar britu videomākslinieku Krisu Kaningemu (Chris Cunningham), kas veidojis zināmākos Autechre un Aphex Twin videoklipus. Pēc tūkstošgades mijas tapušie ieraksti Confield, Draft 7.30 un Untilted pārstāv dueta skaniski izaicinošāko posmu ar jo lielākā mērā dekonstruētiem un lauztiem ritmiem, neskaitāmiem savstarpēji kontrastējošu skaņu slāņiem un skaņu režijas dzelmēs paslēptām atturīgām melodijām, kuru apstrāde pieskaitāma avangarda elektronikas labākajiem paraugiem.
Nupat iznākušais, trīs gadus tapušais albums elseq 1-5, kura garums ir 238 minūtes (četras stundas un aptuveni pieci kompaktdiski), atspoguļo Autechre savu spēku briedumā un dueta dažādo agrāko estētiku un stilu saplūšanu – tajā ir gan deju mūzikas, gan agrīnās elektronikas, gan arī hiphopa iezīmes, taču ieraksts viscaur saglabā saltu, intensīvu (pat brīžiem radikālu) un izaicinošu skanējumu.
Elektroniskās mūzikas medijs Resident Advisor par elseq 1-5 raksta sekojoši: “Izdevniecība Warp paziņojusi, ka neplāno šo ierakstu izdot fiziskā formātā. Ņemot vērā, ka Autechre ir ikoniska grupa, kuras fani ar entuziasmu pieņem jebkuru tās lēmumu, šis fakts nav mazsvarīgs, jo sanāk, ka elseq 1-5 eksistē tikai kā digitālu datu apkopojums. Autechre šajā virzienā ir virzījušies jau kopš savā mūzikā apvienoja kompozīciju ar juceklīgumu, nomainīja melodiju un tempu pret matemātiku un sāka īstenot apjoma ziņā arvien lielākus projektus. elseq 1-5 atsakās pakļauties jebkādam naratīvam, ko jūs mēģināsiet tajā sazīmēt. Četras stundas saspringtas, mulsinošas un brīžiem izklaidējošas elektroniskās mūzikas – šis albums ir cienīgs divu pionieru solis tālāk nezināmajā.”
FACT Magazine savukārt apgalvo, ka “zināms draudīgums vēl joprojām ir Autechre panākumu atslēga. Vai doma par četru stundu garu skarbu trokšņu un neparedzamu ritmu jums liek justies mazliet nedroši? Pasaulē, kurā mūzikas žanri izzūd, bet mūziķi dzenas pakaļ honorāriem, radīdami neizteiksmīgus un vienveidīgus ierakstus, ir patīkami apzināties, ka eksistē Autechre, kas šādu veselo saprātu ignorē.”
Pasākuma apmeklētājiem jābūt gataviem, ka saskaņā ar mūziķu vēlmi, Autechre uzstāšanās laikā koncertzālē būs pilnīga tumsa.
Biļetes uz festivālu iespējams iegādāties Biļešu Servisa kasēs, kā arī www.bilesuserviss.lv. Abonements uz divām festivāla dienām maksā 20 EUR, bet uz visām trim festivāla dienām maksā 30 EUR un ir nopērkams tikai iepriekšpārdošanā, savukārt biļešu sākotnējā cena uz koncertvakariem iepriekšpārdošanā ir sekojoša: 14. oktobris – 15 EUR, 15.oktobris – 15 EUR un 12.novembris – 15 EUR. 13.oktobrī skatītājiem tiks piedāvāts vēlāk izziņots bezmaksas koncerts, sadarbībā ar Biržas muzeju.
Foto: Publicitātes
Vēl par tēmu:
“Straume” iegūst 2025. gada LUX skatītāju balvu
Latvijas režisora Ginta Zilbaloža filma “Straume” otrdien ceremonijā Eiropas Parlamentā Briselē saņēma 2025. gada LUX skatītāju balvu. Latvijas, Francijas un Beļģijas kopražojuma...
Lasīt tālākNeatkarības atjaunošanas 35. gadadienā pilsētvidē apskatāma patriotiska foto portretu sērija
Par godu Latvijas Republikas Neatkarības atjaunošanas 35. gadadienai Rīgas pilsētvidē apskatāma patriotiska foto portretu sērija. Foto portretu sērija Rīgas pilsētvidē ir vizuāls veltījums...
Lasīt tālākTapusi dokumentālā filma Kārli Bardeli
Dokumentālā filma “Aizsniegt dzelmi” ir stāsts par pirmo cilvēku Pasaules vēsturē, kurš airu laivā šķērsojis Kluso okeānu no Dienvidamerikas līdz Āzijai. Ekspedīcija ilga 715 dienas...
Lasīt tālākSpožas zvaigznes, jauniestudējumi uz zelta klasika Rīgas Operas festivālā
Rīgas Operas festivāls no 1. līdz 20. jūnijam aicina skatītājus uz spilgtu, daudzveidīgu un mākslinieciski augstvērtīgu programmu. Jau vairāk nekā divdesmit piecus gadus Rīgas Operas festivāls...
Lasīt tālākNKC 4. maija Latvijas filmu maratons 2025 izsludina programmu
Latvijas animācija un jo īpaši stāsti par kaķiem, filmu pirmizrādes un jubilejas, Latvijas kultūras personības, patriotiskas noskaņas, vēstures liecības un mākslinieciski izaicinājumi...
Lasīt tālākTop dziesmu spēle “Dumpīgā Rīga” Klāva Meļļa režijā
Latvijas Nacionālajā teātrī, iedvesmojoties no Rutku Tēva vēsturiskā romāna, top jauniestudējums “Dumpīgā Rīga”. Režisors Klāvs Mellis šo stāstu interpretēs dziesmu spēles žanrā,...
Lasīt tālākPirmizrādi piedzīvos sešu valstu kopražojuma dokumentālā filma “Putina spēļlaukums”
Pirmdien, 5. maijā, kinoteātrī “Splendid Palace” Latvijas pirmizrādi piedzīvos poļu režisora Konrāda Šolaiska dokumentālā filma “Putina spēļlaukums”/Putin’s Playground, kas ir...
Lasīt tālākŠogad starptautiskajā akcijā “Muzeju nakts” Latvijas muzeji aicināti stāstīt mūsu vērtību stāstus
Ikgadējā Latvijas muzeju direktoru sanāksmē, kas šodien notika Latvijas Nacionālā Vēstures muzeja telpās Rīgas pilī, Kultūras ministrija (KM) pieteica šā gada starptautiskās “Muzeju...
Lasīt tālākRīgā atzīmēs Latvijas Republikas Neatkarības atjaunošanas 35. gadadienu
4. maijā šogad tiks atzīmēta 35. gadadiena, kopš Latvijas Republikas Neatkarības atjaunošanas. Rīgas pašvaldība sarūpējusi plašu svētku programmu, ko aicināti apmeklēt gan rīdzinieki,...
Lasīt tālākJRT atgriežas režisors Juris Rijnieks un iestudē Tenesija Viljamsa lugu “Stikla zvērnīca”
Amerikāņu dramaturga Tenesija Viljamsa atmiņu spēle “Stikla zvērnīca” pieder pie 20. gadsimta dramaturģijas šedevriem, kas ļauj sajust cilvēka iekšējās pasaules trauslumu un mūsu...
Lasīt tālāk