Latvija sāks Rail Baltica pamatlīnijas būvniecību
Sasniedzot vēl vienu Rail Baltica projekta būtisku posmu, Latvija sāks pamatlīnijas būvniecību. 21. maijā Rail Baltica komanda, Eiropas Komisijas pārstāvji un starptautiskie partneri no Francijas, Itālijas, Polijas, Lietuvas un Igaunijas tikās Rīgā. Projekta partneri, atzīmējot šo simbolisko brīdi, izveidoja laika kapsulu ar vēstījumu nākamajām paaudzēm, kuru iebūvēs pamattrases pamatos.
“Rail Baltica projekta nozīmība un Baltijas reģiona ātra un uzticama savienojuma nodrošināšana ar Rietumeiropu jaunajos ģeopolitiskajos apstākļos ir īpaši augsta. Mūsu kopējās ambīcijas ir nodrošināt pārrobežu savienojumu Rail Baltica projekta pirmās kārtas ietvaros līdz 2030. gadam, tostarp paredzot Rīgas integrāciju, un pamattrases būvniecība ir galvenā prioritāte. Mēs esam veikuši nepieciešamos priekšdarbus, lai turpmākos darbus nodotu pieredzējušiem būvniekiem. Vēlu veiksmi un izdošanos mūsu partneru komandai no Francijas, Itālijas un Polijas!” uzsver satiksmes ministrs Kaspars Briškens.
“Rail Baltica mūs tuvina Francijas prezidenta Emanuela Makrona pieminētajai “vilcienu Eiropai”, kuru mēs veidojam, lai panāktu spēcīgu, ilgtspējīgu un vienotu Eiropu. Francija ir pagodināta ar saviem dzelzceļa nozares līderiem piedalīties šajā projektā, lai kopā ar Latvijas un Eiropas partneriem būvētu jauno dzelzceļu,” sacīja Francijas Ārējās tirdzniecības, ekonomikas veicināšanas, Frankofonijas un franču diasporas lietu valsts ministrs Franks Riestērs (Franck Riester).
“Rail Baltica mums ir nepieciešams ekonomiskajai attīstībai un lai tuvinātu Baltijas valstis Eiropai. Projektam ir spēcīgs Eiropas Komisijas atbalsts, un kopš kara sākuma Rail Baltica nozīmīgums ir vēl vairāk pieaudzis,” saka Eiropas Komisijas Ziemeļjūras-Baltijas TEN-T koridora koordinatore Katrīna Trautmane (Catherine Trautmann). “Tā nav tikai prioritāte, tā ir nepieciešamība. Rail Baltica bieži tiek minēts kā piemērs pārejai uz jaunu dzelzceļa sistēmu. Ir ļoti svarīgi mobilizēt zināšanas un pieredzi, un Latvija to veiksmīgi ir izdarījusi galvenās līnijas būvniecībai.”
Rail Baltica nacionālā ieviesēja Latvijā – Eiropas Dzelzceļa līnijas uzraudzībā plānots, ka būvniecības kopuzņēmums ERB Rail JV PS būvēs apmēram 230 km galvenās dzelzceļa līnijas, kas ietver arī 175 inženiertehniskās struktūras, 11 dzīvnieku pāreju, 42 viaduktus, 81 ceļa tiltu un 32 dzelzceļa pārvadus. Starptautiskā uzņēmumu apvienība E.R.B. Rail JV PS ir reģistrēta Latvijā, un to izveidojuši trīs Eiropas vadošie inženiertehniskie un būvniecības uzņēmumi ceļu, dzelzceļa, tērauda konstrukciju un lielu betona konstrukciju būvdarbu jomā: Eiffage Génie Civil SAS (Francija), Budimex S.A. (Polija) un Rizzani de Eccher S.p.A. (Itālija).
Rail Baltica pamattrases izbūvi īstenos posmos, sākotnēji pasūtot pirmās kārtas būvdarbus Bauskas novadā pie Iecavas, kur nākotnē atradīsies Rail Baltica infrastruktūras apkopes punkts. Infrastruktūras apkopes punkts aptvers apmēram 16,5 hektārus lielu platību un būvniecības laikā kalpos kā būvniecības loģistikas bāze, nodrošinot savienojumu ar esošo 1520 mm sliežu tīklu un maksimāli izmantojot dzelzceļu būvmateriālu un tehnikas transportēšanai.
“Latvija uzsāk pamatlīnijas būvniecību jau ar ievērojamu uzkrātu pieredzi būvdarbos RIX Rīgas lidostas un Rīgas Centrālā mezgla posmos, un mums ir spēcīgi partneri – gan būvuzņēmējs, gan būvinženieris,” akcentē Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes priekšsēdētājs Ēriks Diļevs.
Rail Baltica pamattrases būvniecības uzsākšana iezīmē būtisku pagrieziena punktu projekta darbu izpildē. “Plānots, ka šogad vairāk nekā 150 km no pamattrases norisināsies būvniecības darbi. Lai gan milzīgs darbs vēl ir priekšā un, visticamāk, neiztiksim arī bez izaicinājumiem, nākamo projekta ieviešanas posmu panākumi būs tiešā mērā atkarīgi no vēl ciešākas sadarbības starp dažādiem projekta partneriem un iesaistītajām pusēm. Novēlu veiksmi visām projekta komandām un pamattrases būvniekam Latvijā,” pauž RB Rail AS valdes priekšsēdētājs Marko Kivila.
Pamattrases sarkanās grāmatas FIDIC ietvarlīgums nosaka maksimālo līgumsummu 3,7 miljardus eiro. Tas nozīmē, ka konkrētas katra trases posma izmaksas tiks aprēķinātas pēc būvprojektu saņemšanas. Līguma vadību, darbu un izmaksu uzraudzību veiks pasūtītājs Eiropas Dzelzceļa līnijas un būvinženieris Italferr (Ferrovie dello Stato Italiane Group). Līguma izpildes uzraudzību veiks Satiksmes ministrija.
Kopuzņēmumam ERB Rail JV PS ir plaša pieredze un zināšanas stratēģisku objektu būvniecībā Eiropā. ERB Rail JV PS projektu vadības direktors Endijs Svifts (Andy Swift) skaidro: “Mums ir plaša pieredze un zināšanas stratēģisko objektu būvniecībā Eiropā, ar spēju rentabli un savlaicīgi nodrošināt pasaules līmeņa kvalitāti dažādās valstīs. Ņemot vērā paredzamo darbu vērienu, ir skaidrs, ka galvenajos būvdarbos būs plaši iesaistīti vietējie būvuzņēmumi. Vēl viens nozīmīgs virziens būs sadarbība ar Rīgas Tehnisko universitāti, piesaistot studentus, kuriem tā būs unikāla iespēja gūt pieredzi Eiropas dzelzceļa infrastruktūras izbūves projektā. Jāatzīmē, ka šis ir vairāku gadu projekts, tāpēc ERB Rail sadarbība gan ar vietējiem inženieriem, gan esošajiem un topošajiem studentiem ir būtiska projekta veiksmīgai norisei.”
Francijas Eiffage ir nozīmīgs būvniecības un koncesiju dalībnieks Eiropā. Eiffage uzbūvēja ātrgaitas dzelzceļa līniju Bretagne-Pays-de-la-Loire Francijā un piedalās Apvienotās Karalistes ātrgaitas dzelzceļa līnijas High Speed 2, kas savieno Londonu un Birmingemu, būvdarbos. Polijas Budimex ir viens no līderiem dzelzceļa būvniecībā Polijā. Patlaban uzņēmums īsteno tādus līgumus kā jaunā Varšavas Rietumu stacija, kas ir viens no Polijas dzelzceļa (PKP – Polskie Koleje Państwowe S.A.) lielākajiem investīciju projektiem. Ģenerāluzņēmējs ir atbildīgs arī par Gdiņas ostas dzelzceļa stacijas, Elkas dzelzceļa stacijas un Czechowice-Dziedzice stacijas būvniecību. Savukārt Itālijas Rizzani de Eccher Latvijā jau strādā Rail Baltica Rīgas Centrālā mezgla izbūvē. Tiltu un viaduktu būvniecība ir viena no Rizzani de Eccher stiprajām pusēm. Pateicoties šai specializācijai, koncerns ir izbūvējis vairāk nekā četrus miljonus kvadrātmetru platformu un sniedzis savus inženierpakalpojumus un attiecīgo aprīkojumu vairāk nekā septiņu miljonu kvadrātmetru platformu būvniecībai.
Vēl par tēmu:
Mācību uzņēmumiem ar ieņēmumiem līdz 3000 eiro gadā nebūs jāreģistrējas kā nodokļu maksātājiem
Skolēnu mācību uzņēmumiem, kuru ieņēmumi gadā nesasniegs 3000 eiro, nebūs Valsts ieņēmumu dienestā jāreģistrējas kā nodokļu maksātājiem. To noteic Saeimā trešdien, 30.aprīlī,...
Lasīt tālākPārtikas cenas un piesardzīgs patēriņš martā ietekmēja mazumtirdzniecības apgrozījumu
2025. gada martā iedzīvotāju piesardzīgāka izturēšanās pret tēriņiem ietekmēja mazumtirdzniecības apgrozījumu. Gada laikā mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums salīdzināmajās...
Lasīt tālākRadīts īpašs “Kārums” un animācijas filmas “Straume” biezpiena sieriņš – ar arbūza garšu
Sadarbībā ar Oskara godalgotās animācijas filmas “Straume” (angliski “Flow”) veidotājiem, Latvijā vadošais piena pārstrādes uzņēmums “Food Union” radījis īpašu biezpiena sieriņu...
Lasīt tālākLBAS pauž izbrīnu par birokrātijas mazināšanas rīcības grupas publiskajiem paziņojumiem
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (LBAS) ir nosūtījusi vēstuli Ministru prezidentei E. Siliņai, Valsts kancelejas vadītājam R. Kronbergam un labklājības ministram R. Uzulniekam, kurā...
Lasīt tālākMācību uzņēmumiem ar ieņēmumiem līdz 3000 eiro gadā nebūs jāreģistrējas kā nodokļu maksātājiem
Skolēnu mācību uzņēmumiem, kuru ieņēmumi gadā nesasniegs 3000 eiro, nebūs Valsts ieņēmumu dienestā jāreģistrējas kā nodokļu maksātājiem. To noteic Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu)...
Lasīt tālākĒģiptes izcelsmes kartupeļos atklāj augu veselībai bīstamu baktēriju
Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) iznīcināšanai nosūtījis Ēģiptes izcelsmes kartupeļu kravu, jo kartupeļu paraugā, kas noņemts, veicot importa kontroli uz robežas, Valsts augu aizsardzības...
Lasīt tālākNoskaidroti pasaules lielākie uzņēmumi
Profesionālo pakalpojumu uzņēmuma EY un Sanktgallenes Universitātes Pasaules 500 Lielāko Ģimenes Uzņēmumu Indekss par 2025. gadu atklāj, ka Indeksā iekļauto ģimenes uzņēmumu kopējie...
Lasīt tālākFebruārī tūristu mītnēs par 11,4% vairāk viesu nekā pirms gada
2025. gada februārī Latvijas tūristu mītnēs apkalpoti 145,4 tūkstoši ārvalstu un vietējo viesu, veidojot 11,4% pieaugumu salīdzinājumā ar 2024. gada februāri, liecina Centrālās statistikas...
Lasīt tālākĒrtākai iedzīvotāju mobilitātei plānots uzsākt vilciena un jauna autobusu maršruta pārrobežu satiksmi starp Igauniju un Latviju
Otrdien, 15. aprīlī, Ministru kabinets akceptēja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu par pārrobežu pasažieru vilcienu satiksmi maršrutā Tartu–Rīga Igaunijas Klimata...
Lasīt tālākPVD ir atļāvis PKS “Straupe” atjaunot darbību pilnā apjomā
Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) pieņēmis lēmumu atļaut piensaimnieku kooperatīvai sabiedrībai “Straupe” atjaunot darbību pilnā apjomā. Atgādinām, ka PVD pagājušās nedēļas...
Lasīt tālāk