Cenu kari: Ko mazumtirgotāji var vēl darīt, lai veicinātu peļņu?

Kad ekonomiskie izaicinājumi ir veicinājuši piesardzīgāku pircēju uzvedību, nereti akcijas, īpaši piedāvājumi vai kuponi ir galvenie mazumtirgotāju instrumenti lojalitātes veicināšanai. Taču, domājot par iepirkšanās paradumiem, arī uzlabojumi veikala tehnoloģiskajā nodrošinājumā var palīdzēt veidot ilgtermiņa attiecības ar klientiem. Tāpēc mazumtirdzniecības tehnoloģiju eksperts ir apkopojis tipiskākās situācijas ar atbilstošākajiem risinājumiem, lai ikdienas procesi veikalā ritētu daudz efektīvāk.
Mazāk noslogoti darbinieki – vairāk laika klientiem
Līdz ar biežām cenu maiņām un akcijas precēm arī darbinieki ir vairāk noslogoti, jo jāveic manuāla papīra cenu maiņa, kā arī cita veida materiālu uzstādīšana, kas palīdzētu pircējiem labāk pamanīt konkrēto preci. Šādā veidā, it sevišķi, ja cenas tiek mainītas vairāk nekā vienu reizi nedēļā, darbinieki patērē vērtīgās cilvēkresursu stundas uzdevumiem, kurus viegli varētu uzticēt automatizācijas tehnoloģijām. Atbrīvojot cilvēku rokas, tās var izmantot jēgpilnai klientu apkalpošanai.
“Viens no jau redzētākajiem risinājumiem ir elektroniskās cenu zīmes, taču šī tehnoloģija var sniegt daudz plašāku iespēju loku nekā sākotnēji varētu šķist. Ne tikai, lai paātrinātu cenu nomaiņas procesu, bet arī, lai visām akcijas precēm nomainītu cenu, piemēram, elektroniskās norādes var aprīkot ar gaismas sensoriem, kas palīdz interneta veikala pasūtījumu komplektētājiem ātrāk atrast meklēto preci. Tādā veidā pasūtījumi pie klientam nonāk ātrāk un darbinieku patērētās stundas tiek izmantotas daudz efektīvāk. Tāpat šīs it kā mazās zīmītes var aprīkot ar kamerām, kas signalizē darbiniekiem par to, kad nepieciešams papildināt preces plauktā. Šāda iespēja palīdzēs ātrāk reaģēt uz tukšumiem plauktos, kas arī no pircēju skatupunkta veicinās lielāku lojalitāti, jo vēlamās preces vienmēr būs pieejamas,” skaidro “StrongPoint” klientu servisa vadītājs Uģis Začs.
Vēl viens ne mazāk svarīgs pluss elektroniskajām cenu zīmēm ir spēja būtiski samazināt nepatīkamu situāciju skaitu pie kasēm, kad kādai precei kases ekrānā uzrādās cita cena nekā plauktā. Automatizējot cenu zīmju mainīšanas procesu, tiek būtiski samazināts pieļauto kļūdu skaits, tādējādi arī pircēji ir daudz apmierinātāki pēc pirkuma veikšanas, jo nav jāskaidrojas ar pārdevēju par nepareizu cenu kādai precei.
Ar tehnoloģijām pret cilvēcīgām kļūdām
Ņemot vērā, ka pasaulē tabakas izstrādājumu un elektronisko cigarešu patēriņš jauniešu vidū ir ārkārtīgi liels, arī mazumtirgotājiem ir jāpievērš stingrāka uzmanība tam, kāda veida kontrole tiek nodrošināta pie apmaksas veikšanas. Šim nolūkam izmanto tabakas tirdzniecības automātus, kas ir ērti savienojumi gan ar tradicionālajām, gan pašapkalpošanās kasēm. Ikdienas situācijā pircējs veic savu regulāro pirkumu iegādi pie izvēlētās kases, kurā arī uzreiz norēķinās par vēlamo tabakas preci, savukārt pēc norēķināšanās, pircējs saņem kuponu, ar kuru var ērti izņemt iegādāto preci turpat blakus esošajā tabakas tirdzniecības automātā.
Lai atvieglotu darbinieku un arī pircēju pieredzi, tabakas automātus ir iespējams aprīkot ar uz mākslīgā intelekta balstītu sejas atpazīšanas tehnoloģiju, kas nosaka, vai pircējs ir virs konkrētā vecuma. Ja sistēmai rodas šaubas par pircēja vecumu, tad tā dod ziņu pārdevējam, ka ir nepieciešama manuāla identifikācijas dokumenta pārbaude.
“Netik tālā nākotnē šī tehnoloģija būs īpaši noderīga arī Latvijas veikaliem, jo no pircēju skatpunkta šāda veida tehnoloģija palīdz ātrāk veikt savus ikdienas pirkumus, negaidot, kad atbrīvosies kāds no pārdevējiem, lai iegādātos tabakas izstrādājumus un pārbaudītu vecuma atbilstību. Kā arī vecāki, kuru bērni nereti paši veic pirkumus, var būt pārliecināti, ka iegādāties neatbilstošu produkciju būs daudz grūtāk ar šīs tehnoloģijas palīdzību, jo jauniešiem nebūs iespēja paļauties, ka kāds pārdevējs ikdienas burzmā nepaspēs pārbaudīt identifikācijas dokumentu,” norāda “StrongPoint” eksperts.
Pirkumu saņemšana tev ērtā laikā
Pircēji ir dažādi un katram ir arī savas vēlmes. Šīs vēlmes ir attiecināmas arī uz veidu, kā labāk saņemt savus pirkumus. Plašas piegādes un pirkumu izņemšanas iespējas ļauj veikaliem pielāgoties dažādām pircēju grupām, tādējādi aptverot lielāku auditoriju. Tāpēc ir vērts iedziļināties, kādas preču komplektēšanas un izņemšanas metodes ir cieņā katrai grupai.
“Darba iespēja no mājām ir mainījusi daudzu cilvēku dienas grafiku, dodot priekšroku kvalitatīvam laikam ar ģimeni pāri laikam birojā vai sastrēgumos. Tāpēc piegāde, kas pielāgojas pircēja laika grafikam, ir lieliska iespēja, kā piesaistīt plašāku lojālo klientu loku. Piemēram, pārtikomāti jeb pārtikas preču skapīši ir īpaši piemēroti tiem pircējiem, kas vēlas izņemt pirkumus sev ērtā laikā, kā arī ārpus galvaspilsētas rajonos, kur ir izteikti sezonāla cilvēku plūsma, piemēram, kāds īpašs tūristu galamērķis vai vasarnīcu vietas. Pārtikomātu burvība slēpjas to daudzveidībā, jo ir iespējams atrast katram gadījumam labāko risinājumu, mainot gan skapīšu daudzumu, gan temperatūras iestatīšanas iespējas, tādējādi pielāgojoties pircēju pieprasījumam un lokācijai,” skaidro U. Začs.
Vēl par tēmu:
Trešo gadu pēc kārtas “Lidl” darbinieki 1. janvārī nestrādās. Saīsināts darba laiks arī Ziemassvētkos.
Jau trešo gadu pēc kārtas “Lidl” sniedz iespēju visai uzņēmuma komandai atpūsties un nosvinēt Jaunā gada atnākšanu kopā ar ģimeni un tuvākajiem cilvēkiem, tādēļ visi “Lidl”...
Lasīt tālāk“Latvijas Pasts” brīdina: pirmssvētku laikā pieaug krāpnieku aktivitāte
No krāpnieku aktivitātes nav pasargāts neviens, un pirmssvētku laikā “Latvijas Pasts” teju ik dienu saskaras ar situācijām, kas liecina, ka klients, visticamāk, ir kļuvis par upuri krāpnieku...
Lasīt tālākIepirkšanās paradumu maiņa svētkos: tas vairs nav pēdējā brīža skrējiens
Kā liecina jaunākie “Maxima Latvija” dati, svētku gaidīšana Latvijā sākas arvien laicīgāk un kļūst apzinātāka - svētki vairs nav tikai dažas intensīvas dienas decembrī, bet gan...
Lasīt tālākUzņēmumi Rīgā ir optimistiskākie, Latgales piesardzīgākie: uzņēmumu prognozes 2026. gadam
Vairāk nekā puse (55 %) Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu nākamgad plāno saglabāt stabilu vai palielināt uzņēmējdarbības izaugsmi salīdzinājumā ar pēdējiem diviem gadiem, liecina jaunākā...
Lasīt tālākVeiksmīgi sadarbojoties Rīgas un Ropažu pašvaldībām, tiks pagarināts 16. autobusa maršruts
Rīgas un Ropažu pašvaldības un VSIA “Autotransporta direkcija” vienojušās pagarināt 16. autobusa maršrutu līdz Sunīšiem. Izmaiņas stāsies spēkā no 13. decembra brīvdienās un...
Lasīt tālāk“Rail Baltica” pamattrases projektēšanas vadību nodod nacionālajam ieviesējam
Decembrī tika parakstīts trīspusējs līgums starp kopuzņēmumu “RB Rail” AS, SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” un Satiksmes ministriju par “Rail Baltica” pamattrases Latvijā projektēšanas...
Lasīt tālākOktobrī eksporta un importa apjomi turpināja uzrādīt pieauguma tendenci
Oktobrī preču eksports turpināja pieaugt, un gada griezumā saglabājas stabila izaugsmes tendence. Eksporta attīstību lielā mērā nodrošina uzņēmēju spēja ātri un elastīgi pielāgoties...
Lasīt tālāk3. ceturksnī Latvijā bija 19,2 tūkstoši brīvu darbavietu
2025. gada 3. ceturksnī Latvijā bija 19,2 tūkstoši brīvo darbavietu, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati. Privātajā sektorā bija 10,8 tūkstoši brīvo darbavietu, bet sabiedriskajā...
Lasīt tālākAtsevišķiem pārtikas produktiem samazināts PVN
[caption id="attachment_35061" align="alignnone" width="300"] Fresh vegetables on display in a farmers market.[/caption] Atsevišķiem pārtikas pamatproduktiem no nākamā gada vidus noteikta pievienotās...
Lasīt tālākPieaugs akcīzes nodoklis alkoholam, tabakai, saldinātajiem dzērieniem
Lai mazinātu videi un veselībai kaitīgu vai neveselīgu produktu patēriņu, kā arī nodrošinātu papildu ieņēmumus valsts budžetā, Saeima ceturtdien, 4. decembrī, galīgajā lasījumā atbalstīja...
Lasīt tālāk