Cenu kari: Ko mazumtirgotāji var vēl darīt, lai veicinātu peļņu?
Kad ekonomiskie izaicinājumi ir veicinājuši piesardzīgāku pircēju uzvedību, nereti akcijas, īpaši piedāvājumi vai kuponi ir galvenie mazumtirgotāju instrumenti lojalitātes veicināšanai. Taču, domājot par iepirkšanās paradumiem, arī uzlabojumi veikala tehnoloģiskajā nodrošinājumā var palīdzēt veidot ilgtermiņa attiecības ar klientiem. Tāpēc mazumtirdzniecības tehnoloģiju eksperts ir apkopojis tipiskākās situācijas ar atbilstošākajiem risinājumiem, lai ikdienas procesi veikalā ritētu daudz efektīvāk.
Mazāk noslogoti darbinieki – vairāk laika klientiem
Līdz ar biežām cenu maiņām un akcijas precēm arī darbinieki ir vairāk noslogoti, jo jāveic manuāla papīra cenu maiņa, kā arī cita veida materiālu uzstādīšana, kas palīdzētu pircējiem labāk pamanīt konkrēto preci. Šādā veidā, it sevišķi, ja cenas tiek mainītas vairāk nekā vienu reizi nedēļā, darbinieki patērē vērtīgās cilvēkresursu stundas uzdevumiem, kurus viegli varētu uzticēt automatizācijas tehnoloģijām. Atbrīvojot cilvēku rokas, tās var izmantot jēgpilnai klientu apkalpošanai.
“Viens no jau redzētākajiem risinājumiem ir elektroniskās cenu zīmes, taču šī tehnoloģija var sniegt daudz plašāku iespēju loku nekā sākotnēji varētu šķist. Ne tikai, lai paātrinātu cenu nomaiņas procesu, bet arī, lai visām akcijas precēm nomainītu cenu, piemēram, elektroniskās norādes var aprīkot ar gaismas sensoriem, kas palīdz interneta veikala pasūtījumu komplektētājiem ātrāk atrast meklēto preci. Tādā veidā pasūtījumi pie klientam nonāk ātrāk un darbinieku patērētās stundas tiek izmantotas daudz efektīvāk. Tāpat šīs it kā mazās zīmītes var aprīkot ar kamerām, kas signalizē darbiniekiem par to, kad nepieciešams papildināt preces plauktā. Šāda iespēja palīdzēs ātrāk reaģēt uz tukšumiem plauktos, kas arī no pircēju skatupunkta veicinās lielāku lojalitāti, jo vēlamās preces vienmēr būs pieejamas,” skaidro “StrongPoint” klientu servisa vadītājs Uģis Začs.
Vēl viens ne mazāk svarīgs pluss elektroniskajām cenu zīmēm ir spēja būtiski samazināt nepatīkamu situāciju skaitu pie kasēm, kad kādai precei kases ekrānā uzrādās cita cena nekā plauktā. Automatizējot cenu zīmju mainīšanas procesu, tiek būtiski samazināts pieļauto kļūdu skaits, tādējādi arī pircēji ir daudz apmierinātāki pēc pirkuma veikšanas, jo nav jāskaidrojas ar pārdevēju par nepareizu cenu kādai precei.
Ar tehnoloģijām pret cilvēcīgām kļūdām
Ņemot vērā, ka pasaulē tabakas izstrādājumu un elektronisko cigarešu patēriņš jauniešu vidū ir ārkārtīgi liels, arī mazumtirgotājiem ir jāpievērš stingrāka uzmanība tam, kāda veida kontrole tiek nodrošināta pie apmaksas veikšanas. Šim nolūkam izmanto tabakas tirdzniecības automātus, kas ir ērti savienojumi gan ar tradicionālajām, gan pašapkalpošanās kasēm. Ikdienas situācijā pircējs veic savu regulāro pirkumu iegādi pie izvēlētās kases, kurā arī uzreiz norēķinās par vēlamo tabakas preci, savukārt pēc norēķināšanās, pircējs saņem kuponu, ar kuru var ērti izņemt iegādāto preci turpat blakus esošajā tabakas tirdzniecības automātā.
Lai atvieglotu darbinieku un arī pircēju pieredzi, tabakas automātus ir iespējams aprīkot ar uz mākslīgā intelekta balstītu sejas atpazīšanas tehnoloģiju, kas nosaka, vai pircējs ir virs konkrētā vecuma. Ja sistēmai rodas šaubas par pircēja vecumu, tad tā dod ziņu pārdevējam, ka ir nepieciešama manuāla identifikācijas dokumenta pārbaude.
“Netik tālā nākotnē šī tehnoloģija būs īpaši noderīga arī Latvijas veikaliem, jo no pircēju skatpunkta šāda veida tehnoloģija palīdz ātrāk veikt savus ikdienas pirkumus, negaidot, kad atbrīvosies kāds no pārdevējiem, lai iegādātos tabakas izstrādājumus un pārbaudītu vecuma atbilstību. Kā arī vecāki, kuru bērni nereti paši veic pirkumus, var būt pārliecināti, ka iegādāties neatbilstošu produkciju būs daudz grūtāk ar šīs tehnoloģijas palīdzību, jo jauniešiem nebūs iespēja paļauties, ka kāds pārdevējs ikdienas burzmā nepaspēs pārbaudīt identifikācijas dokumentu,” norāda “StrongPoint” eksperts.
Pirkumu saņemšana tev ērtā laikā
Pircēji ir dažādi un katram ir arī savas vēlmes. Šīs vēlmes ir attiecināmas arī uz veidu, kā labāk saņemt savus pirkumus. Plašas piegādes un pirkumu izņemšanas iespējas ļauj veikaliem pielāgoties dažādām pircēju grupām, tādējādi aptverot lielāku auditoriju. Tāpēc ir vērts iedziļināties, kādas preču komplektēšanas un izņemšanas metodes ir cieņā katrai grupai.
“Darba iespēja no mājām ir mainījusi daudzu cilvēku dienas grafiku, dodot priekšroku kvalitatīvam laikam ar ģimeni pāri laikam birojā vai sastrēgumos. Tāpēc piegāde, kas pielāgojas pircēja laika grafikam, ir lieliska iespēja, kā piesaistīt plašāku lojālo klientu loku. Piemēram, pārtikomāti jeb pārtikas preču skapīši ir īpaši piemēroti tiem pircējiem, kas vēlas izņemt pirkumus sev ērtā laikā, kā arī ārpus galvaspilsētas rajonos, kur ir izteikti sezonāla cilvēku plūsma, piemēram, kāds īpašs tūristu galamērķis vai vasarnīcu vietas. Pārtikomātu burvība slēpjas to daudzveidībā, jo ir iespējams atrast katram gadījumam labāko risinājumu, mainot gan skapīšu daudzumu, gan temperatūras iestatīšanas iespējas, tādējādi pielāgojoties pircēju pieprasījumam un lokācijai,” skaidro U. Začs.
Vēl par tēmu:
Mācību uzņēmumiem ar ieņēmumiem līdz 3000 eiro gadā nebūs jāreģistrējas kā nodokļu maksātājiem
Skolēnu mācību uzņēmumiem, kuru ieņēmumi gadā nesasniegs 3000 eiro, nebūs Valsts ieņēmumu dienestā jāreģistrējas kā nodokļu maksātājiem. To noteic Saeimā trešdien, 30.aprīlī,...
Lasīt tālākPārtikas cenas un piesardzīgs patēriņš martā ietekmēja mazumtirdzniecības apgrozījumu
2025. gada martā iedzīvotāju piesardzīgāka izturēšanās pret tēriņiem ietekmēja mazumtirdzniecības apgrozījumu. Gada laikā mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums salīdzināmajās...
Lasīt tālākRadīts īpašs “Kārums” un animācijas filmas “Straume” biezpiena sieriņš – ar arbūza garšu
Sadarbībā ar Oskara godalgotās animācijas filmas “Straume” (angliski “Flow”) veidotājiem, Latvijā vadošais piena pārstrādes uzņēmums “Food Union” radījis īpašu biezpiena sieriņu...
Lasīt tālākLBAS pauž izbrīnu par birokrātijas mazināšanas rīcības grupas publiskajiem paziņojumiem
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (LBAS) ir nosūtījusi vēstuli Ministru prezidentei E. Siliņai, Valsts kancelejas vadītājam R. Kronbergam un labklājības ministram R. Uzulniekam, kurā...
Lasīt tālākMācību uzņēmumiem ar ieņēmumiem līdz 3000 eiro gadā nebūs jāreģistrējas kā nodokļu maksātājiem
Skolēnu mācību uzņēmumiem, kuru ieņēmumi gadā nesasniegs 3000 eiro, nebūs Valsts ieņēmumu dienestā jāreģistrējas kā nodokļu maksātājiem. To noteic Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu)...
Lasīt tālākĒģiptes izcelsmes kartupeļos atklāj augu veselībai bīstamu baktēriju
Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) iznīcināšanai nosūtījis Ēģiptes izcelsmes kartupeļu kravu, jo kartupeļu paraugā, kas noņemts, veicot importa kontroli uz robežas, Valsts augu aizsardzības...
Lasīt tālākFebruārī tūristu mītnēs par 11,4% vairāk viesu nekā pirms gada
2025. gada februārī Latvijas tūristu mītnēs apkalpoti 145,4 tūkstoši ārvalstu un vietējo viesu, veidojot 11,4% pieaugumu salīdzinājumā ar 2024. gada februāri, liecina Centrālās statistikas...
Lasīt tālākĒrtākai iedzīvotāju mobilitātei plānots uzsākt vilciena un jauna autobusu maršruta pārrobežu satiksmi starp Igauniju un Latviju
Otrdien, 15. aprīlī, Ministru kabinets akceptēja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu par pārrobežu pasažieru vilcienu satiksmi maršrutā Tartu–Rīga Igaunijas Klimata...
Lasīt tālākPVD ir atļāvis PKS “Straupe” atjaunot darbību pilnā apjomā
Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) pieņēmis lēmumu atļaut piensaimnieku kooperatīvai sabiedrībai “Straupe” atjaunot darbību pilnā apjomā. Atgādinām, ka PVD pagājušās nedēļas...
Lasīt tālākPētījums: Baltijas valstīs pieprasījums pēc IKT speciālistiem turpina pieaugt
Neraugoties uz to, ka pēdējos gados tādas starptautiskas kompānijas kā “Google”, “Meta” un “Amazon” paziņojušas par darbinieku skaita samazināšanos, Latviju un Baltijas valstis...
Lasīt tālāk