Degvielas cenu kāpums sitīs pa visām nozarēm
Straujais degvielas cenu kāpums ietekmē ne tikai mājsaimniecību pirktspēju, bet arī raisa bažas par Latvijas iekļaušanos Māstrihtas kritērijos, kas nepieciešams, lai ieviestu eiro 2014. gadā.
Dārgas benzīns un dīzeļdegviela atstāj arvien lielāku robu to ģimeņu budžetā, kuras bez personiskās automašīnas nevar iztikt, piemēram, ja ik dienas jāmēro ceļš no laukiem uz pilsētu. Turklāt no 1. aprīļa dārgāka kļūs arī pārvietošanās ar starppilsētu autobusiem un vilcienu. Taču Neatkarīgās aptaujātie eksperti ir vienādās domās, ka degvielas cenu kāpums skars visas jomas. «Lielāku vai mazāku ietekmi izjutīs visas nozares: jo lielāks īpatsvars izmaksās, jo ietekme lielāka. Pašlaik tiešo ietekmi izjūt transporta nozare un rūpniecība, tomēr tas atsauksies arī uz citām jomām, piemēram, uz tām nozarēm, kas saistītas ar tūrismu, jo pie šāda cenu līmeņa cilvēki mazāk ceļos. Īstermiņā degviela atspoguļosies ražotāju cenās un peļņas rādītājos, bet ietekmi uz patēriņa cenām noteiks to tālākā attīstība. Nozīmīga ietekme būs tieši inflācijas gaidu attīstībai. Tādēļ ar pašlaik sacelto furoru jābūt uzmanīgam, jo tas veido labvēlīgus apstākļus cenu celšanai, turklāt ne vienmēr pamatotai,» Neatkarīgajai uzsvēra SEB bankas makroekonomikas eksperts Dainis Gašpuitis.
Latvijas Bankas prezidents Ilmārs Rimšēvičs pieļauj, ka naftas cenu pieaugums var likt pārskatīt inflācijas prognozi šim gadam. «Bijām plānojuši, ka šā gada beigās un nākamā gada sākumā būsim ļoti tuvu Māstrihtas kritēriju rādītājiem, taču pašreizējie notikumi, kas saistīti ar naftas cenu pieaugumu, liek nopietni par šiem jautājumiem bažīties,» sacīja I. Rimšēvičs. Latvijas Banka un Swedbank prognozēja, ka šogad gada inflācija varētu būt 2,4%. Pagaidām šo mērķi no realitātes šķir viens procentpunkts, jo februārī gada inflācija bija 3,4%.
Swedbank vecākā ekonomiste Lija Strašuna Neatkarīgajai uzsvēra, ka degvielas cenas palielinās ne tikai Latvijā, bet arī citur Eiropā. Tādējādi degvielas cenu kāpums ietekmē ne tikai Latvijas inflācijas rādītāju, bet arī pašu Māstrihtas kritēriju. Tomēr, neraugoties uz to, risks Māstrihtas kritēriju izpildei Latvijā degvielas cenu kāpuma dēļ, pēc viņas domām, ir diezgan liels. «Degvielas cenu kāpuma ietekme uz kopējo inflācijas rādītāju atšķiras valstu starpā. Piemēram, jo lielāki ir degvielai uzliktie nodokļi, jo mazāka ir naftas cenu izmaiņu ietekme uz degvielas cenām. Cenas nosaka arī degvielas tirgus struktūra, arī konkurence un likumdošanas prasības. Energoresursu patēriņš un to izmantošanas efektivitāte arī atšķiras valstu starpā, līdz ar to arī energoresursu izmaksu kāpums naftas cenu pieauguma dēļ var atšķirties,» skaidroja L. Strašuna.
To, cik degviela varētu maksāt nākotnē, pašlaik neviens precīzi nezina. Dzirdētas prognozes, ka benzīna cena varētu dubultoties vai trīskāršoties.
I. Rimšēvičs ir optimistiskāk noskaņots. Pēc viņa domām, degvielas cena šogad varētu pat pazemināties. Līdzīgās domās ir arī D. Gašpuitis, jo viņš pieļauj, ka naftas cenu līmenis gada otrajā pusē varētu normalizēties. Savukārt L. Strašuna savā vērtējumā ir piesardzīgāka: «Varbūtība, ka tuvākajā laikā naftas cenas paaugstināsies, ir lielākā nekā tas, ka samazināsies. Un, lai arī tuvāk vasarai vai gada otrajā pusē naftas cenas varētu stabilizēties, tās visticamāk būs augstākā līmenī, nekā mēs pieņēmām šā gada sākumā.» Bankas Citadele galvenais ekonomists Zigurds Vaikulis pieļauj, ka gadījumā, ja Izraēla uzbruktu Irānai, naftas cena var sasniegt pat 200 ASV dolāru par barelu, kas izraisītu degvielas cenu kāpumu arī Latvijā. Tad benzīna litrs maksātu apmēram 1,50 latus. Savukārt, ja konflikts ap Irānu atrisinātos mierīgā ceļā, tad naftas cena varētu samazināties par trešdaļu.
***
Viedokļi
Dainis Gašpuitis, SEB bankas makroekonomikas eksperts:
– Degvielas un pārējo energoresursu cenu pieaugumam ir ekonomikas izaugsmi bremzējoša ietekme, jo nākas arvien vairāk resursus novirzīt importa rēķinu apmaksai. Tādēļ pie tālāka cenu kāpuma ir jāvērtē pasākumi, kā mazināt šo negatīvo ietekmi, un jānosaka kritiskie punkti, kas rada vislielākos riskus ekonomikas attīstībai. Īstermiņa degvielas cenu līmenis atspoguļosies ražotāju cenās un peļņas rādītājos, bet ietekmi uz patēriņa cenām noteiks to tālākā attīstība. Lielākās galvassāpes ekonomikai rada ne tik daudz naftas cenu līmenis, cik tā izmaiņu straujums, jo nedod laiku adaptēties jaunajiem apstākļiem un palielina stresu. Bet pašreizējais pavērsiens ir mirklis, lai uzsvērtu, ka nepieciešams vēl cītīgāk īstenot energoefektivitātes pasākumus un attīstīt ekonomiku. Jo mazāks īpatsvars patēriņa grozā būs degvielai un jo efektīvāk tā tiks izmantota, jo mazāk iedzīvotājus uztrauks šādas svārstības.
Lija Strašuna, Swedbank galvenā ekonomiste:
– Ilgstoši augstas naftas cenas var mazināt ekonomikas izaugsmi pasaulē, jo īpaši tajās valstīs, kas ir neto naftas importētāji. Līdz ar to, ka ekonomiskā situācija eiro zonā ir diezgan trausla, Eiropa šobrīd var būt īpaši jutīga, pat neraugoties uz to, ka nodokļi degvielai tur ir augsti un tādējādi naftas cenu ietekme uz degvielas cenām ir mazāka. Ja Latvijas tirdzniecības partneri augs lēnāk, tas varētu vēl vairāk bremzēt Latvijas eksporta un ekonomikas izaugsmi. Šobrīd gan ir ļoti grūti spriest par to, cik liela var būt šī ietekme un vai naftas cenas turpinās strauji augt.
Avots: nra.lv /Ilze Šteinfelde
Vēl par tēmu:
Izstrādās noteikumus pārtikas preču cenu salīdzināšanas rīkam
Patēriņa preču cenu izsekojamībai, caurskatāmībai un monitoringam, tostarp pārtikas preču cenu salīdzināšanas rīkam nepieciešamo informāciju, no mazumtirgotāja ievāks un apstrādās...
Lasīt tālākKrievijas un Baltkrievijas pilsoņi Latvijā nedrīkstēs iegādāties nekustamos īpašumus
Lai stiprinātu nacionālo drošību un novērstu iespējamo apdraudējumu tās interesēm, Saeima ceturtdien, 19.jūnijā, galīgajā lasījumā pieņēma jaunu likumu, kas paredz Krievijai un Baltkrievijai,...
Lasīt tālākSaeima noteic principu “parāds seko dzīvoklim” – atbildīgs būs jaunais īpašnieks
Par dzīvokļa parādiem atbildīgs būs tā jaunais īpašnieks, paredz Saeimā ceturtdien, 19.jūnijā, galīgajā lasījumā pieņemtie grozījumi Dzīvokļa īpašuma likumā. Tādējādi ieviests...
Lasīt tālākAptauja: latvieši, lietuvieši un igauņi šovasar dos priekšroku vietējam tūrismam
Baltijas iedzīvotāji šovasar visvairāk plāno apceļot paši savu valsti, kā arī apmeklēt tuvējās kaimiņvalstis, liecina “Booking Group Corporation” piederošā automašīnu nomas brokera...
Lasīt tālāk“Zemnieku saeima” aicina atbalstīt vietējos ražotājus un svētku galdā likt Latvijas produktus
“Latvijas lauksaimniekiem šis ir grūts gads. Netipiski vēsais un mitrais pavasaris un vasaras sākums radījis izaicinājumus virknei lauksaimniecības sektoru un lielai daļai saimniecību. Tieši...
Lasīt tālākPārtikas preču cenām jābūt caurskatāmām un ērti salīdzināmām, uzsver Tautsaimniecības komisija
Patēriņa preču cenu izsekojamībai, caurskatāmībai un monitoringam, tostarp pārtikas preču cenu salīdzināšanas rīkam nepieciešamo informāciju, no mazumtirgotāja ievāks un apstrādās...
Lasīt tālākPlauktos būs vairāk Latvijas preču
LatvijasTirgotāju asociācija (LTA) š.g. 16. jūnijā plkst. 14.00 uz tikšanos bija aicinājusi Latvijas Pārtikas uzņēmumu federāciju, Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomi, biedrību...
Lasīt tālākZemākais algas nodokļu plaisas īpatsvars kopš 2020. gada
Jaunākais Valsts ieņēmumu dienesta (VID) veiktais algas nodokļu – valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (VSAOI) un iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) – plaisas novērtējums...
Lasīt tālākSaeima pieņem likuma grozījumus latviešu valodas lietojuma stiprināšanai kredītiestādēs
Saeima ceturtdien, 12.jūnijā, galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Kredītiestāžu likumā, lai stiprinātu valsts valodas lietojumu kredītiestādēs. “Kredītiestādēs darba valodai...
Lasīt tālākPētījums: Ēnu ekonomikas apjoms Latvijā 2024. gadā turpinājis mazināties
Atbilstoši jaunākajiem Rīgas Ekonomikas augstskolas – Stockholm School of Economics in Riga (SSE Riga) “Ēnu ekonomikas indeksa Baltijas valstīs” datiem, ēnu ekonomikas apjoms Latvijā 2024....
Lasīt tālāk