• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
06/03/2012, Kategorija: Bizness, Ekonomika

Lai gan Valsts ieņēmumu dienests (VID) noliedz, ka ideja par klientu kartēs uzkrātās informācijas izmantošanu cīņai pret ēnu ekonomiku nākusi no šā dienesta, tomēr nav izslēgts, ka nākotnē tiešām lojalitātes kartes izmantos kā vienu no instrumentiem, lai pārbaudītu konkrētu personu izdevumu atbilstību ienākumiem.

Nekur citur pasaulē lojalitātes kartes gan šādiem mērķiem neizmanto.

«Klientu karšu izmantošana fizisko personu kontroles pasākumos nebija ne VID ideja, ne iecere,» Neatkarīgajai uzsvēra VID sabiedrisko attiecību daļas vadītāja Agnese Grīnberga, tomēr viņa atzina, ka VID pašlaik konsultējas ar Datu valsts inspekciju par šāda vai līdzīga instrumenta izmantošanu.

«Gadījumā, ja nolems, ka šāds instruments izmantojams, protams, likuma ietvaros, tas nenozīmē, ka VID interesēs, kādu desas šķirni vai cik daudz biezpiena katrs konkrētais Latvijas iedzīvotājs pērk. Vienīgais, kas VID varētu interesēt, ir tas, vai gadā iztērētā summa nepārsniedz legālos ienākumus,» atzina A. Grīnberga. Pēc viņas teiktā, līdzīga, bet ne identiska sistēma fizisko personu kontrolēšanai ieviesta Spānijā. Tur nodokļu uzraugi automātiski saņem ziņas par visiem, kas ir pirkuši, piemēram, ceļojumus vai apdrošinājuši īpašumu.

Neatkarīgās aptaujātie starptautisko uzņēmumu speciālisti nezināja nosaukt nevienu valsti, kurā nodokļu uzraugi ēnu ekonomiku censtos apkarot, izmantojot lojalitātes kartes.

Pēc a/s Rautakesko vērojumiem, Skandināvijas valstīs uzraugošās iestādes izveidojušas tik pārredzamu sistēmu, lai pat idejiskā līmenī šāda veida klientu karšu datu analīze nenonāktu dienaskārtībā, Neatkarīgajai atklāja a/s Rautakesko mārketinga komunikāciju nodaļas vadītāja Ieva Zlaugotne.

Lojalitātes kartes var izzust

Maxima Latvija preses sekretārs Ivars Andiņš Neatkarīgajai uzsvēra, ka pašreizējā likumdošana nemaz nepieļauj iespēju, ka veikalu tīkls nodotu VID rīcībā visu informāciju par klientu kartēs uzkrātajiem datiem. «Ja VID vēlēsies, lai informējam par katru pirkumu, kas kāda klienta lojalitātes kartē pārsniedz, piemēram, 500 latus, to nevarēsim izpildīt, jo to liedz likums. Savukārt gadījumos, kad informācija tiks pieprasīta esošās likumdošanas ietvaros, protams, sadarbosimies ar tiesībsargājošajām iestādēm,» sacīja I. Andiņš. Ja tomēr tiks ieviests instruments, kas ļaus klientu lojalitātes kartes VID izmantot izdevumu un ienākumu kontrolēšanai, tad, iespējams, daļa iedzīvotāju atteiksies vispār tās lietot.

I. Andiņš tajā nesaskata traģēdiju, lai gan atzīst, ka zaudētāji būs gan pircēji, kuriem bija izdevīga šādu karšu lietošana, gan arī uzņēmumi, kuri šādā veidā varēja piesaistīt klientus. «Tirgotāji un pakalpojumu sniedzēji būs spiesti izdomāt citus veidus, kā nodrošināt lojāliem pircējiem atlaides vai kādus citus labumus. Arī spēku samērs starp konkurentiem nemainīsies, jo, zaudējot uzticību lojalitātes karšu sistēmai Latvijā, cietīs visi, nevis viens konkrēts uzņēmējs,» sacīja I. Andiņš.

Uzņēmēji sašutuši

Ne VID, ne kādam citam represīvam orgānam nedrīkst piešķirt tiesības rakņāties pa cilvēku iepirkumu groziņiem un kontrolēt, kas tiek pirkts pusdienu galdam, vannas istabai vai likšanai skolas somā – tā uzņēmuma Daugava saimnieks Aigars Vaivars asi kritizē nesen medijos izskanējušo informāciju par iespējamo lielveikalu karšu datu kontroli.

«Nevienam nav tiesību interesēties, ar kādām ziepēm kurš mazgājas, kādus impulsa pirkumus nopērk degvielas uzpildes stacijas veikalā vai kādas kurpes izvēlas,» ir pārliecināts uzņēmējs. «Un man nav saprotama kopējā valstiskā policejiskā attieksme pret iedzīvotājiem, kas šajā gadījumā jau, iespējams, robežojas ar privātās dzīves aizskārumu.»

A. Vaivars aicina padomāt par šādu situāciju: apzinīgs puisis sagādā ar savu lielveikala atlaižu karti pārtiku ne tikai sev, bet arī vecmāmuļai vai kaimiņu sirmgalvim, un «datu analīzes policists» ar lupu pētīs, kāpēc izpalīdzīgais cilvēks ir nopircis vairāk pārtikas, nekā viņš ar algu var atļauties.

Rautakesko vadība pašreiz nav apspriedusi VID iespējamo ieceri kontrolēt lojalitātes karšu datus, un tādi no uzņēmuma neesot pieprasīti. «VID no a/s Rautakesko pieejamās datubāzes neiegūtu pilnīgu ainu par privātpersonu, juridisko personu līdzekļu apriti, jo kartes lietošanas brīdī no pircēja netiek prasīts personu apliecinošs dokuments,» uzsvēra I. Zlaugotne.

SIA Latvija Statoil jurists Renārs Bulgakovs Neatkarīgajai atzina, ka mazumtirgotāji, kas ieviesuši klientu lojalitātes programmas, to darīja nevis tādēļ, lai identificētu savus klientus, fiksējot to personiskos datus, bet gan ar mērķi veidot klientu lojalitāti, piedāvājot tiem zemāku cenu. «Ņemot vērā to un milzīgo datu apjomu, kas saistīts ar klientu karšu izsniegšanu, mazumtirgotāji lielākoties klientu sniegtos datus nepārbauda, bet citi lojalitātes kartes izsniedz, pat nereģistrējot pircēju vārdus un uzvārdus. Līdz ar to valsts iestāžu rīcībā varētu nonākt liels daudzums datu, bet bez informācijas par patieso klientu karšu lietotājiem,» sacīja R. Bulgakovs.

Karšu vairāk nekā iedzīvotāju

Vienai ģimenei Latvijā vidēji ir desmit līdz piecpadsmit dažādu uzņēmumu klientu kartes – dažas saņemtas par velti, dažas kā bonuss par lielāku pirkumu, citas pat iegādātas.

Maxima lojalitātes karte pircēju rokās gulst jau kopš 2004. gada. Un, lai gan pie tās var tikt, tikai samaksājot 1 latu, Paldies kartes izdevīgumu ir saskatījuši jau vairāk nekā 700 000 klientu. Veikalu tīkls Rimi lojalitātes karti izveidoja pērn, taču arī šim veikalu tīklam ir aptuveni 700 000 lojālo pircēju, kuriem ir karte Mans Rimi. Atšķirībā no Paldies kartes to varēja iegūt arī bez maksas.

Ievērojams lietotāju skaits ir arī 2009. gadā izveidotajai BalticMiles kartei – to izmanto vairāk nekā 500 000 lietotāju, kuriem ir iespēja pelnīt punktus vairāk nekā 11 000 vietās visā pasaulē. Savukārt Statoil, Neste, Stockmann un citi tirgotāji nevēlējās izpaust savu klientu karšu skaitu.

Avots: nra.lv /Ilze Šteinfelde, Ilze Zālīte

 

526 skatījumi




Video

2025. gada 2. ceturksnī vērojams darba tirgus aktivitātes pieaugums

15/08/2025

Jaunākie nodarbinātības dati kopumā norāda uz pakāpenisku darba tirgus aktivitāšu atjaunošanos un sagaidāms, ka līdzīgas tendences kopumā saglabāsies arī gada otrajā pusē. Vienlaikus...

Lasīt tālāk
Video

LIAA: Tūrisma nozarē vērojamas pozitīvas tendences

15/08/2025

Tūrisms ir viena no Latvijas ekonomikas stratēģiski svarīgajām nozarēm, kas būtiski veicina pakalpojumu eksportu, nodarbinātību un reģionālo attīstību. Centrālās statistikas pārvaldes...

Lasīt tālāk
Video

Rīgas svētkos par sabiedrisko transportu un autostāvvietām nav jāmaksā; būs sabiedriskā transporta papildreisi

13/08/2025

Pilsētas iedzīvotāji un viesi 16. un 17. augustā autobusos, trolejbusos un tramvajos varēs braukt bez maksas, kā arī tiks nodrošināti vairāku transportu papildu reisi. Arī par spēkrata...

Lasīt tālāk
Video

Ministru kabinets apstiprina noteikumus pārtikas preču cenu caurredzamībai un monitoringam

12/08/2025

Ministru kabinets otrdien, 12. augustā, apstiprināja Ekonomikas ministrijas izstrādātos noteikumus, kas nosaka kārtību, kādā pārtikas preču mazumtirgotāji sniedz informāciju Centrālajai...

Lasīt tālāk
Video

Pirmajā pusgadā eksporta vērtība pieaugusi par 3,4%, bet jūnijā samazinājusies par 2,6%

12/08/2025

Latvijas preču eksporta vērtība šī gada jūnijā veidoja 1398 miljonus eiro, kas ir samazinājums par 2,6%, salīdzinot ar pērnā gada jūniju, vērtībai sasniedzot zemāko atzīmi pēdējo...

Lasīt tālāk
Video

Būvniecībā 2. ceturksnī turpinās izaugsme

11/08/2025

Nozares aktivitātes 2025. gadā pieaug un nozarē turpinās izaugsme. Būvniecības produkcijas apjoms salīdzināmās cenās 1. pusgadā bija par 7,8% lielāks nekā 2024. gada attiecīgajā periodā...

Lasīt tālāk
Video

2024. gadā par 15,1% pieaudzis digitālajās platformās rezervēto viesu nakšu skaits Latvijā

08/08/2025

Latvijā 2024. gadā tika pavadīti 1,77 milj. viesu nakšu1, kas rezervētas kādā no četrām digitālajām platformām – Booking.com, Airbnb, Expedia Group un Tripadvisor, liecina jaunākie Centrālās...

Lasīt tālāk
Video

Jūlijā inflācija nemainīga – 3,8%, pārtika joprojām galvenais cenu kāpuma virzītājs

08/08/2025

Patēriņu cenu gada inflācija 2025. gada jūlijā bija līdzīga kā mēnesi iepriekš, jūnijā, atbilstoši jaunākajiem Centrālās statistikas pārvaldes datiem, proti, 3,8%. Mēneša laikā...

Lasīt tālāk
Video

Pētījums: Latvijas rehabilitācijas nozarei ir eksporta potenciāls

07/08/2025

Latvijas rehabilitācijas nozarei ir eksporta potenciāls, tās priekšrocības ir specializētās rehabilitācijas programmas un augsti kvalificēti speciālisti, liecina pētījuma rezultāti par...

Lasīt tālāk
Video

airBaltic uzsāk piešķirt lidmašīnām Baltijas pilsētu nosaukumus

06/08/2025

Latvijas lidsabiedrība airBaltic ir uzsākusi piešķirt savām Airbus A220-300 lidmašīnām Baltijas valstu pilsētu nosaukumus, balstoties uz 2024. gadā airBaltic rīkoto Baltijas mīlētāko pilsētu...

Lasīt tālāk