Pētījums: nākotnē būtiski mainīsies banku sektors
Lielākā daļa tradicionālo bankas filiāļu tuvākajos gados izzudīs vai mainīsies to funkcijas, kļūstot par konsultāciju centriem. Savukārt maksājumu pakalpojumi tiks veikti gandrīz tikai tiešsaistes režīmā, būtiski augs mobilo bankas risinājumu nozīme – viedtālruņi arvien vairāk kļūs par “naudas makiem”, liecina jaunākais EY banku sektora attīstības pētījums “Global Banking Outlook 2015”.
Tuvākajos gados tradicionālais komercbanku sektors, tostarp Latvijā, būs spiests būtiski mainīties jaunu tehnoloģiju un konkurējošu biznesa modeļu iespaidā gan maksājumu, gan kreditēšanas pakalpojumu jomās.
EY pētījums parāda, ka banku sektoram jau ir spēcīgi konkurenti gandrīz katrā pakalpojumu jomā un veidojas jauni, inovatīvi komercbanku funkcijas aizstājoši biznesa modeļi. Galvenie tradicionālo banku izaicinājumi ir arvien efektīvāki un salīdzinoši jauni elektronisko, tiešsaistes un mobilo maksājumu modeļi, piemēram, PayPal, kā arī dažādi savstarpējo aizdevumu (peer-to-peer lending) biznesa projekti un pūļa finansēšanas (crowd financing) iespējas. Tāpat bankas saskaras ar arvien asāku konkurenci arī aktīvu pārvaldē.
Bankām vairs nav pakalpojumu jomas, kur nebūtu nebanku sektora konkurentu. Konkurences iespaidā bankām nāksies mainīt pakalpojumu un produktu klāstu un saturu, tos vienkāršojot. Tāpat konkurence izdara spiedienu uz banku pakalpojumu cenām, kas liek pārskatīt banku darbības strukturālu organizāciju.
“Šīs tendences ir izteikti redzamas arī Latvijā, kur ir ļoti tehnoloģiski attīstīts banku sektors un klienti ar moderniem paradumiem. Pēdējā laikā dzirdamas ziņas, piemēram, par dažādu filiāļu slēgšanu, kas ir tikai likumsakarīgi – bankām ir jāpiemēro izmaksas gan tādēļ, ka visām vadošajām bankām Latvijā vairāk nekā 90% maksājumu tiek veikti elektroniski, gan tādēļ, ka konkurentiem ar alternatīviem biznesa modeļiem, piemēram, nesen Latvijā publiski pieteiktajam peer-to-peer aizdevumu (savstarpējo kredītu) projektam, nav tādu fiksētu izmaksu kā filiāles. Līdz ar to bankām jāsamazina savi izdevumi, lai nezaudētu jauniem konkurentiem,” saka Guntars Krols, EY partneris Baltijā.
EY tomēr uzsver, ka jaunie nebanku finanšu pakalpojumu sniedzēji tradicionālās bankas pilnībā aizvietot nespēs, jo tiem vēl nav laika gaitā pārbaudītu biznesa un risku modeļu. Pagaidām nav pilnas skaidrības gan par finanšu, gan juridiskiem izaicinājumiem, ar kuriem nākotnē būs jāsaskaras jaunajiem finanšu pakalpojumiem, tādiem kā pūļa finansēšana vai peer-to-peer savstarpējo aizdevumu nozare.
Tāpat tradicionālajām bankām ir pietiekami daudz resursu un zināšanu, lai īstenotu nepieciešamās pārmaiņas, ja vien tās tiks laicīgi definētas un uzsāktas.
Vēl par tēmu:
LBAS ceļ trauksmi: darba devēju lobijs ķēries klāt arodbiedrību tiesību ārdīšanai
Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas dienas kārtībā ir nonākuši grozījumi Darba likumā. Tādēļ Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības (LBAS) vadība nākamnedēļ tiksies ar Saeimas...
Lasīt tālākPusgada laikā finanšu “drošības spilvens” samazinājies trešdaļai iedzīvotāju
Finanšu uzkrājums, kas ļautu segt ikdienas izdevumus vismaz vienu mēnesi, šobrīd ir gandrīz pusei Latvijas iedzīvotāju. Tikmēr pārējiem finanšu “drošības spilvens” vai nu vispār...
Lasīt tālāk“Michelin” zvaigznes atkal mirdz Latvijā – godināti izcilākie šefpavāri un restorāni
Trešdien, 22. oktobrī, Mežaparka Kokaru zālē norisinājās “MICHELIN Guide Latvia 2026” apbalvošanas ceremonija, kurā tika atklāta jaunā Latvijas restorānu izlase. Šī ir jau trešā...
Lasīt tālāk“Finanšu pieejamības pārskats”: pēc ilgstošas stagnācijas kreditēšanā vērojamas pozitīvas tendences
Pēc ilgstošas stagnācijas kreditēšanā vērojamas pozitīvas tendences, secināts Latvijas Bankas sagatavotajā “Finanšu pieejamības pārskatā 2025”. Šis ir jau trešais gads, kad Latvijas...
Lasīt tālākLBAS aicina politikas veidotājus apsvērt izmaiņu darba tiesībās sekas un nepieļaut darba devēju problēmu risināšanu uz darbinieku rēķina
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (LBAS) norāda – nav pieļaujams, ka uzņēmēji savas grūtības uzņēmumā mēģina risināt uz darbinieku interešu rēķina, samazinot viņu sociālās...
Lasīt tālākIestādēm uz iedzīvotāju iesniegumiem būs jāatbild septiņu darbdienu laikā
Iestādēm uz iedzīvotāju iesniegumiem pēc būtības būs jāatbild septiņu darbdienu laikā. To paredz trešdien, 22.oktobrī, Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijā galīgajam lasījumam...
Lasīt tālākLatvijā biežāk nekā citās Baltijas valstīs patēriņa kredītu izmanto veselības aprūpei
Latvijas iedzīvotāji patēriņa kredītu visbiežāk izmanto mājokļa remontam, transportlīdzekļa iegādei un biežāk kā mūsu Baltijas kaimiņi – veselības aprūpei, liecina Luminor bankas...
Lasīt tālākGandrīz puse vecāku atzīst – bērniem grūtības sagādā naudas vērtības izpratne
Swedbank Finanšu institūta veiktā aptauja atklāj, ka daudziem bērniem grūtības sagādā pamatprasmes, kas saistītas ar naudu. Gandrīz puse vecāku (43%) norāda, ka viņu bērniem vislielākās...
Lasīt tālākLPPA: pāreja uz īstermiņa līgumiem sekmēs pārvadātāju atgriešanos pie vecākiem autobusiem
Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija iebilst pret nosacījumu maiņu valsts izsludinātājos iepirkumos Cēsu, Limbažu un Siguldas lotēs, kas paredz līguma darbību vairs tikai uz 3 gadiem,...
Lasīt tālākFaktiskā bezdarba līmenis septembrī samazinājies par 0,2 procentpunktiem
2025. gada septembrī faktiskā bezdarba līmenis Latvijā bija 6,2%, un kopš augusta tas ir samazinājies par 0,2 procentpunktiem, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) aprēķins. Salīdzinot...
Lasīt tālāk
