Vienotā sabiedriskā medija plānu skarbi kritizē
Jaunā Latvijas sabiedriskā medija (LSM) koncepcija nozares ekspertos optimismu nevieš – ne tikai tur minēto milzīgo summu, bet arī kopējās nekonkrētības dēļ.
Bažas rada tas, ka nav skaidrs, kas notiks, ja šo plānu neizdosies īstenot, jo Nacionālo elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei (NEPLP) cita – alternatīva – varianta nav.
Aptaujātie nozares eksperti atzīst, ka pārmaiņas sabiedriskā medija jomā noteikti vajadzīgas – īpaši televīzijā. Arī nepieciešamību pēc koncepcijas viņi nenoliedz. Tomēr tikko prezentēto dokumentu, lai gan tam velta dažus pozitīvus vārdus, kopumā novērtē nesaudzīgi, nosaucot par «nekonkrētu, nekompetentu, ar mazu pievienoto vērtību, teorētisku blāķi uz 370 lappusēm».
NEPLP sabiedriski konsultatīvās komisijas pārstāve un bijusī Latvijas Televīzijas raidījumu vadītāja Viola Lāzo teic, ka ideja par sabiedrisko mediju ir «veca kā Rīga», jo par sabiedrisko mediju 20 gadu laikā ir spriests vairākkārt. Viņa uzskata, ka ieceri vajadzēja īstenot jau pirms desmit gadiem, jo tagad jau daudz kas ir nokavēts. Taču bēdīgākais, kā norāda V. Lāzo un citi nozares speciālisti, ir tas, ka koncepcija nedod atbildi, kā reāli notiks
LSM attīstība, – tā vairāk balstīta uz uzstādījumiem: kā būtu, ja būtu. «Piemēram, optimistiskās prognozes par auditorijas pieaugumu līdz pat 75%. Priecātos, ja tās piepildītos, tomēr, zinot nozares cilvēkresursus, aizvien sarūkošo lietotāju skaitu, tas pārliecību nevieš. Tas viss izskatās pēc teorētiķu – zinātnieku izstrādāta redzējuma. Neiebilstu pret viņiem, taču bez profesionāļiem praktiķiem, kas visu saliek savās vietās, nekas labs neiznāk,» uzsver V. Lāzo.
Televīzijas (TV) žurnālists Egils Zariņš kā lielu trūkumu nodēvē maz izstrādāto satura sadaļu: «Nav skaidrs, ar ko LSM (it īpaši TV) plāno kļūt tik pievilcīgs. Ar apgalvojumiem par satura uzlabošanu vien ir par maz, lai to izdarītu, redzot, cik ļoti ir noplicināta nozare, cilvēkresursi. Tad tiešām jāpieaicina brīnumdari, kas informāciju spēs pasniegt tik radoši, lai pārvilinātu izklaides programmu skatītājus no komerctelevīzijām.»
Ekspertiem ticību koncepcijas īstenošanai krietni mazina arī projektā minētās milzīgās summas. Jau esošo finansējumu Latvijas televīzijas (LTV) un Latvijas Radio (LR) ar grūtībām izsitot – no kurienes tad būs šie miljoni? «Jautājums ir par to, kas notiks, ja valdība projektā minētos miljonus neatbalstīs? Kad vaicāju projekta izstrādātājiem, vai ir plāns B, atbilde bija, ka nav. Vai tiešām vajadzīga LTV un LR apvienošana, ja nav zināms, vai tam pietiks naudas?» retoriski vaicā LR ģenerāldirektors Jānis Siksnis. Viņš uzskata, ka jāsāk ar pavisam reāliem soļiem, piemēram, ar sabiedrisko mediju uzraudzību.
Diemžēl NEPLP kapacitāte ir pārāk ierobežota un atbildības zonas pārāk plašas, tāpēc vajadzētu veidot atsevišķu pārraugošu institūciju. J. Siksnis arī būtu vēlējies, lai prezentācijā būtu izskatīts ne tikai NEPLP atbalstītais LSM attīstības variants, bet arī LR. Latvijas Raidorganizāciju asociācijas izpilddirektorei Guntai Līdakai neizpratni rada tas, ka koncepcija paredz LSM pelnīt arī ar reklāmām, turklāt summas, ko plānots iekasēt, ir gandrīz vai visa reklāmas tirgus apjomā. Arī ierosinājums iedzīvotāju ienākuma nodokli vai mediju nodevu izmantot kā finanšu avotu nav ne saskaņots, ne izdiskutēts. Lattelecom juridiskās daļas vadītājs Toms Meisītis norāda: «Pirms tāda soļa nepieciešams pietiekami sīki izzināt sabiedrības – skatītāju viedokli par labāko LSM finansēšanas modeli, arī iespējamo TV nodevu vai nodokli, kā arī skaidrot sabiedrībai visus maksas TV ieviešanas aspektus.
Avots: nra.lv /Aisma Orupe
Vēl par tēmu:
Spēcīga kaimiņu kopiena – daudzdzīvokļu ēku drošības balsts lielās krīzēs
Ikvienam cilvēkam ir vajadzīgas mājas – visdrošākā vieta pasaulē, kur justies labi. Diemžēl ziņu virsraksti nemitīgi atgādina, cik daudz dažādu nelaimju var piemeklēt civilo infrastruktūru:...
Lasīt tālākPlāno apturēt sīkpaku un paku sūtījumu plūsmu uz ASV
No 2025. gada 23. augusta VAS “Latvijas Pasts” uz nenoteiktu laiku ir spiests pārtraukt pieņemt sūtījumus, kas satur priekšmetus, jeb sīkpakas un pakas piegādei uz Amerikas Savienotajām...
Lasīt tālākLM skaidro plānotās izmaiņas Darba likumā attiecībā uz darba laiku
[caption id="attachment_35999" align="alignnone" width="300"] Business people in a meeting at the office[/caption] Valdība 19. augustā atbalstīja grozījumus Darba likumā, kurā tostarp ietvertas...
Lasīt tālākBūtiski audzis atsavināto degradēto būvju skaits
VAS “Valsts nekustamie īpašumi” (VNĪ) 2025. gada pirmajā pusgadā atsavinājusi 26 vidi degradētas būves 14 adresēs. To vietā nākušas 11 būves sešās adresēs. Salīdzinot ar 2024....
Lasīt tālākLikvidēs AS “Ventas osta”
Otrdien, 19. augustā, Ministru kabinets (MK) apstiprināja Satiksmes ministrijas (SM) priekšlikumu izbeigt līdzdalību akciju sabiedrībā “Ventas osta”, to likvidējot. AS “Ventspils osta”...
Lasīt tālākValdība atbalsta grozījumus Darba likumā
Neskatoties uz sociālo partneru – Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības un Latvijas Darba devēju konfederācijas – atšķirīgajiem viedokļiem vairākos jautājumos, kā arī to iespējamiem...
Lasīt tālākLatvijas valdība pieņem lēmumu par līdzieguldījumu “airBaltic
Šodien, 19. augustā, valdība izskatīja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu un atbalstīja 14 miljonu eiro līdzieguldījumu nacionālajā lidsabiedrībā “airBaltic,...
Lasīt tālāk2025. gada 2. ceturksnī vērojams darba tirgus aktivitātes pieaugums
Jaunākie nodarbinātības dati kopumā norāda uz pakāpenisku darba tirgus aktivitāšu atjaunošanos un sagaidāms, ka līdzīgas tendences kopumā saglabāsies arī gada otrajā pusē. Vienlaikus...
Lasīt tālākLIAA: Tūrisma nozarē vērojamas pozitīvas tendences
Tūrisms ir viena no Latvijas ekonomikas stratēģiski svarīgajām nozarēm, kas būtiski veicina pakalpojumu eksportu, nodarbinātību un reģionālo attīstību. Centrālās statistikas pārvaldes...
Lasīt tālākRīgas svētkos par sabiedrisko transportu un autostāvvietām nav jāmaksā; būs sabiedriskā transporta papildreisi
Pilsētas iedzīvotāji un viesi 16. un 17. augustā autobusos, trolejbusos un tramvajos varēs braukt bez maksas, kā arī tiks nodrošināti vairāku transportu papildu reisi. Arī par spēkrata...
Lasīt tālāk