Arodbiedrība aicina steidzami risināt kritiski zemo autobusu šoferu atalgojumu

Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija (LPPA) un Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrība (LAKRS) aicina par nozari atbildīgo Satiksmes ministriju steidzami paredzēt papildus finansējumu 2026.gada budžetā kritiski zemā autobusu šoferu atalgojuma palielinājumam.
Jāmin, ka tieši tas ir iemesls šoferu trūkumam un pasažieru pārvadātāju atceltajiem reisiem, par ko VSIA “Autotransporta direkcija” (ATD) piemērojusi pārvadātājiem līgumsodus.
“Līgumsodu piemērošana no valsts puses nekādi nerisina problēmas cēloņus, bet tikai vēl vairāk pasliktina situāciju. Pirms pieciem gadiem valsts noteiktā minimālā 5,50 eiro stundas tarifa likme (bruto) šoferiem neatbilst darba tirgum, un autobusu vadītāji labāk izvēlas strādāt citās nozarēs. Šī darba tirgus samaksas kropļošana ir veicinājusi situāciju, kad pasažieru pārvadātāji ir spiesti atcelt autobusu reisus. Arī ATD patiesībā apzinās situāciju, jo jaunajos līgumos autobusu šoferu stundu likme jau ir gandrīz divas reizes augstāka. Tādēļ ir svarīgi, ka jau nākamā gada budžetā tiek paredzēts finansējums šoferu atalgojuma celšanai esošajos ilgtermiņa līgumos,” norāda Ivo Ošenieks, Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents.
Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrība pagājušajā nedēļā ir vērsusies pie premjerministres Evikas Siliņas ar atklātu vēstuli, vēršot uzmanību uz kritisko situāciju sabiedriskā transporta nozarē un autobusu vadītāju atalgojumu, kas nenodrošina to sociālās garantijas un pamatvajadzības, kā arī pārkāpj tiesības no valsts puses.
“Mēs kā arodbiedrība aicinām valdību nekavējoties rīkoties, lai nodrošinātu taisnīgu finansējumu un cieņpilnu attieksmi pret darbiniekiem, kas ik dienu nodrošina sabiedriskā transporta pakalpojumus visā Latvijā. Valstiskā līmenī šobrīd tiek dalītas šoferu algas. Vieni par to pašu darbu saņem 5,50 eiro stundā, kamēr citi – 12 eiro stundā. Uz doto brīdi no Satiksmes ministrijas nav vairāk par tukšiem solījumiem – atrast līdzekļus, ko iekļaut 2026. gada budžetā autobusa vadītājiem, kuri tiek nodarbināti sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklos. Vēl uz šo doto brīdi nav atbildes uz solījumiem, kā arī nav aprēķināta summa, kas ir nepieciešama, lai gan arodbiedrība šo summu no savas puses apkopojusi vienas dienas laikā,” norāda LAKRS valdes priekšsēdētāja Inga Vējiņa.
Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija ar vēstuli atkārtoti oktobra sākumā vērsās pie satiksmes ministra Ata Švinkas ar aicinājumu veikt grozījumus normatīvajos aktos, lai palielinātu darba samaksu reģionālās nozīmes maršrutu tīklā autobusu vadītājiem, tādā veidā ar reālām darbībām samazinot šoferu trūkumu un neveikto pārvadājumu risku.
Lai nodrošinātu sabiedriskā autobusu pakalpojumu sniegšanu reģionālās nozīmes maršrutu tīklā, pārvadātājiem jau šobrīd ir jāmaksā autobusu vadītājiem darba samaksa, kas ir pietuvināta šī brīža ekonomiskajai situācijai. Taču valsts nekompensē atalgojuma pieaugumu četru gadu garumā, kas pasažieru pārvadātājiem rada lielus finansiālus zaudējumus. Turklāt tas ir netaisnīgi, jo šobrīd izsludinātajos līdzīgos ATD organizētos iepirkumos par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā autobusu vadītāju stundas vidējā bruto samaksa tiek norādīta ne zemāka par 9,14 eiro.
Asociācija un arodbiedrība LAKRS norāda, ka jau uz iepirkuma izsludināšanas brīdi 2019.gadā šīs ATD obligātās minimālās sociālās prasības neatbilda tirgus situācijai un vidējiem rādītājiem nozarē. Tādejādi kļūdīgi norādot pakalpojumu sniedzējiem par potenciālajām izmaksām turpmākos gados. Autobusa vadītājam par autobusa vadīšanas laiku noteikta minimālā 5,5 eiro stundas tarifa likme (bruto), balstoties uz ATD izstrādāto nolikumu. Līdz šī gada augustam tā bija 5,00 eiro, bet no 2028.gadā to paredzēts palielināt līdz 6,05 eiro.
Saskaņā ar CSP datiem šī gada 2.ceturksnī vidējais bruto atalgojums mēnesī valstī ir 1808 eiro. Savukārt bruto stundas likme – 12,69 eiro, kas nozīmē, ka ATD noteiktā esošā minimālā stundas likme autobusu šoferiem 5,50 eiro apmērā ir zem katras kritikas un neatbilst esošajai tirgus situācijai. Likmju kāpumam ir objektīvi iemesli, kurus pārvadātāji nevarēja paredzēt gatavojot piedāvājumus.
Vēl par tēmu:
LBAS ceļ trauksmi: darba devēju lobijs ķēries klāt arodbiedrību tiesību ārdīšanai
Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas dienas kārtībā ir nonākuši grozījumi Darba likumā. Tādēļ Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības (LBAS) vadība nākamnedēļ tiksies ar Saeimas...
Lasīt tālāk“Michelin” zvaigznes atkal mirdz Latvijā – godināti izcilākie šefpavāri un restorāni
Trešdien, 22. oktobrī, Mežaparka Kokaru zālē norisinājās “MICHELIN Guide Latvia 2026” apbalvošanas ceremonija, kurā tika atklāta jaunā Latvijas restorānu izlase. Šī ir jau trešā...
Lasīt tālākLBAS aicina politikas veidotājus apsvērt izmaiņu darba tiesībās sekas un nepieļaut darba devēju problēmu risināšanu uz darbinieku rēķina
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (LBAS) norāda – nav pieļaujams, ka uzņēmēji savas grūtības uzņēmumā mēģina risināt uz darbinieku interešu rēķina, samazinot viņu sociālās...
Lasīt tālākIestādēm uz iedzīvotāju iesniegumiem būs jāatbild septiņu darbdienu laikā
Iestādēm uz iedzīvotāju iesniegumiem pēc būtības būs jāatbild septiņu darbdienu laikā. To paredz trešdien, 22.oktobrī, Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijā galīgajam lasījumam...
Lasīt tālākLPPA: pāreja uz īstermiņa līgumiem sekmēs pārvadātāju atgriešanos pie vecākiem autobusiem
Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija iebilst pret nosacījumu maiņu valsts izsludinātājos iepirkumos Cēsu, Limbažu un Siguldas lotēs, kas paredz līguma darbību vairs tikai uz 3 gadiem,...
Lasīt tālākFaktiskā bezdarba līmenis septembrī samazinājies par 0,2 procentpunktiem
2025. gada septembrī faktiskā bezdarba līmenis Latvijā bija 6,2%, un kopš augusta tas ir samazinājies par 0,2 procentpunktiem, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) aprēķins. Salīdzinot...
Lasīt tālākAugustā tūristu mītnēs apkalpots par 3,1% vairāk viesu nekā pirms gada
2025. gada augustā Latvijas tūristu mītnēs apkalpoti 392,9 tūkstoši ārvalstu un vietējo viesu, veidojot 3,1% pieaugumu pret 2024. gada augustu, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati,...
Lasīt tālākRīgas sabiedriskajā transportā šī gada septembrī par 5,5% vairāk pārvadāto pasažieru nekā pērn
Šī gada septembrī Rīgas sabiedriskajā transportā pārvietojušies 10 606 593 pasažieri, kas ir par 5,5% vairāk nekā šajā pašā mēnesī iepriekšējā gadā. No tramvajiem populārākais...
Lasīt tālākBirokrātijas mazināšanas nolūkā paredz atvieglot kūrorta statusa piešķiršanas kārtību
Lai mazinātu birokrātisko slogu gan valsts iestādēm, gan pašvaldībām, Ekonomikas ministrija (EM) rosina mainīt kūrorta statusa piešķiršanas kārtību – noteiktu teritoriju par kūrortu...
Lasīt tālāk“Laima” sortimentā divas jaunas konfektes piena šokolādes glazūrā
Latvijā iecienītais saldumu zīmols “Laima” turpina attīstīt un stiprināt savu produktu sortimentu un iepriecina saldummīļus ar jaunām konfektēm piena šokolādes glazūrā. Jaunums divās...
Lasīt tālāk