Atis Švinka: dzelzceļš ir jāstiprina, lai mēs varētu nodrošināt iedzīvotāju mobilitāti
Šodien, 26. augustā, valdība atbalstīja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto rīkojumu par “Par apropriācijas pārdali”, kas paredz veikt 26 miljonu eiro maksājumu valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) finanšu līdzsvara par 2024. gadu nodrošināšanai. Spēkā esošā ES un Latvijas likumdošana noteic, ka valsts nodrošina publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja finanšu līdzsvaru.
“Mūsu uzdevums ir nodrošināt iedzīvotāju mobilitāti, stiprinot dzelzceļu un vilcienu satiksmi, kā sabiedriskā transporta mugurkaulu. Tāpat mums ir jādomā par valsts drošības stiprināšanu, kur dzelzceļam ir jāpilda kritiskās infrastruktūras loma. Pēdējo gadu laikā LDz ir veicis būtiskus uzlabojumus un ilgtermiņā, pēc SM uzsāktās reformas īstenošanas dzelzceļa nozarē, budžeta līdzfinansējums samazināsies”, uzsver satiksmes ministra Atis Švinka.
Tāpat kā citās Eiropas Savienības valstīs, arī Latvijā dzelzceļa satiksme ir sabiedriskā transporta mugurkauls un valsts budžeta finansējums nodrošina dzelzceļa infrastruktūras darbības nepārtrauktību pasažieru pārvadājumiem. Vienlaikus dzelzceļš ir arī nacionālajai drošībai svarīga infrastruktūra un tam ir būtiska loma kā daļai no Eiropas kritiskās infrastruktūras.
Ģeopolitisko apstākļu ietekmē LDz pārvadāto kravu apjomi un līdz ar to arī ieņēmumi no kravu pārvadājumiem ir ievērojami samazinājušies un arī šogad turpina samazināties. Tas būtiski ietekmē LDz finanšu rezultātus un palielina no valsts budžeta papildu nepieciešamā finansējuma apjomu līdzsvara nodrošināšanai. Vienlaikus, dotācijas summa tiek samazināta, LDz nepārtraukti veicot izmaksu optimizācijas un ieņēmumu palielināšanas pasākumus, tomēr pilnībā samazināt dotācijas apjomu īstermiņā pie krītošiem kravu pārvadājumu apjomiem nav iespējams.
Turpinot iepriekš iesākto, LDz arī šogad veic būtiskus izdevumu optimizēšanas pasākumus, samazinot dzelzceļa uzturēšanas un pārvaldības izmaksas, kā arī pārskatos sniedzamo pakalpojumu cenas (apkalpes vietu, infrastruktūras izmantošanas, nekustamā īpašuma noma), tādējādi kopumā uzlabojot LDz nākamo periodu finanšu rezultāta prognozes. Šī gada piecos mēnešos izmaksas ir izdevies samazināt par 7 milj. eiro un 2025. gada prognozes liecina, ka finanšu rezultāts būs būtiski labāks nekā budžetēts, tomēr gadu neizdosies noslēgt bez zaudējumiem.
Vienlaikus, iespēju robežās mazinot izmaksas, pārskatot iekšējos procesus un optimizējot resursu izmantošanu, tiek izvērtēts, vai to ieviešana neapdraud jo īpaši pasažieru satiksmes drošību.
LDz pārvaldībā esošā valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūra uz vienlīdzīgiem un nediskriminējošiem noteikumiem izmanto visi pārvadātāji, par maksu, kas tiek noteikta tiešo izmaksu līmenī atbilstoši Eiropas Savienības regulējumam. Tādējādi publisko līdzekļu piešķīrums nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
Kā iepriekš ziņots, SM virza dzelzceļa nozares reformu, kuras mērķis ir novērst pašreizējās sistēmas nepilnības un padarītu nozares pārvaldību efektīvāku. Reforma paredz, ka pēc padziļināta juridiskā izvērtējuma SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” (EDzL) tiek integrēts (LDz). Plānots, ka par Rail Baltica projekta ietvaros būvētās publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāju tiek noteikts LDz, nododot tai valdījumā Rail Baltic projekta ietvaros būvēto dzelzceļa infrastruktūru. Vienlaikus LDz ir uzsācis īstenot koncerna uzņēmumu konsolidāciju.
Vēl par tēmu:
Spēcīga kaimiņu kopiena – daudzdzīvokļu ēku drošības balsts lielās krīzēs
Ikvienam cilvēkam ir vajadzīgas mājas – visdrošākā vieta pasaulē, kur justies labi. Diemžēl ziņu virsraksti nemitīgi atgādina, cik daudz dažādu nelaimju var piemeklēt civilo infrastruktūru:...
Lasīt tālākPlāno apturēt sīkpaku un paku sūtījumu plūsmu uz ASV
No 2025. gada 23. augusta VAS “Latvijas Pasts” uz nenoteiktu laiku ir spiests pārtraukt pieņemt sūtījumus, kas satur priekšmetus, jeb sīkpakas un pakas piegādei uz Amerikas Savienotajām...
Lasīt tālākLM skaidro plānotās izmaiņas Darba likumā attiecībā uz darba laiku
[caption id="attachment_35999" align="alignnone" width="300"] Business people in a meeting at the office[/caption] Valdība 19. augustā atbalstīja grozījumus Darba likumā, kurā tostarp ietvertas...
Lasīt tālākBūtiski audzis atsavināto degradēto būvju skaits
VAS “Valsts nekustamie īpašumi” (VNĪ) 2025. gada pirmajā pusgadā atsavinājusi 26 vidi degradētas būves 14 adresēs. To vietā nākušas 11 būves sešās adresēs. Salīdzinot ar 2024....
Lasīt tālākLikvidēs AS “Ventas osta”
Otrdien, 19. augustā, Ministru kabinets (MK) apstiprināja Satiksmes ministrijas (SM) priekšlikumu izbeigt līdzdalību akciju sabiedrībā “Ventas osta”, to likvidējot. AS “Ventspils osta”...
Lasīt tālākValdība atbalsta grozījumus Darba likumā
Neskatoties uz sociālo partneru – Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības un Latvijas Darba devēju konfederācijas – atšķirīgajiem viedokļiem vairākos jautājumos, kā arī to iespējamiem...
Lasīt tālākLatvijas valdība pieņem lēmumu par līdzieguldījumu “airBaltic
Šodien, 19. augustā, valdība izskatīja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu un atbalstīja 14 miljonu eiro līdzieguldījumu nacionālajā lidsabiedrībā “airBaltic,...
Lasīt tālāk2025. gada 2. ceturksnī vērojams darba tirgus aktivitātes pieaugums
Jaunākie nodarbinātības dati kopumā norāda uz pakāpenisku darba tirgus aktivitāšu atjaunošanos un sagaidāms, ka līdzīgas tendences kopumā saglabāsies arī gada otrajā pusē. Vienlaikus...
Lasīt tālākLIAA: Tūrisma nozarē vērojamas pozitīvas tendences
Tūrisms ir viena no Latvijas ekonomikas stratēģiski svarīgajām nozarēm, kas būtiski veicina pakalpojumu eksportu, nodarbinātību un reģionālo attīstību. Centrālās statistikas pārvaldes...
Lasīt tālākRīgas svētkos par sabiedrisko transportu un autostāvvietām nav jāmaksā; būs sabiedriskā transporta papildreisi
Pilsētas iedzīvotāji un viesi 16. un 17. augustā autobusos, trolejbusos un tramvajos varēs braukt bez maksas, kā arī tiks nodrošināti vairāku transportu papildu reisi. Arī par spēkrata...
Lasīt tālāk