• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
16/01/2023, Kategorija: Bizness, Uzņēmējdarbība
Autors: Nekā personīga, TV3

Šonedēļ “Latvijas dzelzceļa” meitasuzņēmums saņēma licenci darbam Igaunijas teritorijā. Igauņi pārliecināti, ka mērķis ir pārvadāt krievu preces, kuras Igaunijas dzelzceļš atteicies apkalpot, vēsta TV3 raidījums “Nekā personīga”.

Šoruden Somijas politiķi valsts dzelzceļa uzņēmumam uzdeva pārtraukt pārvadāt Krievijas kravas. Igaunijas kompānija “Operail” situāciju izmantoja un sāka pārņemt krievu kravas, no kurām somi bija atteikušies. Tiklīdz par to uzzināja Igaunijas mediji, politiķiem nācās rīkoties.

Valdība decembra vidū uzdeva “Operail” pārtraukt Krievijas kravu apkalpošanu. Tas skāra 50 uzņēmumus. Privātu uzņēmumu, kam būtu vajadzīgās atļaujas un pietiekama kapacitāte kravu pārņemšanai, Igaunijā nav. Taču tāda ir “Latvijas dzelzceļa” meitasuzņēmumam “LDz Cargo”, kas šonedēļ sāka pārvadājumus Igaunijā.

“Viņiem Igaunijā ir liela iespēja, es domāju, ka vienīgais iemesls, kāpēc LDz sāka strādāt Igaunijā, ir tāpēc, ka “Operail” vairs nestrādā. Es domāju, ka galvenais iemesls, kāpēc viņi ienāca Igaunijā, ir krievu bizness. Tas ir vienīgais saprātīgais iemesls,” pauž Igaunijas biznesa laikraksta “Aripaev” žurnālists Martins Johaness Teders.

“Igaunijā situācija dzelzceļa nozarē arī ir diezgan smaga, ņemot vērā to, ka jau tāpat kravu apjomi mazinājās, tagad arī politiski pieņemtie lēmumi nesadarboties ar Krieviju. Tā mums pavērās niša kaut kādā mērā,” saka Satiksmes ministrijas Transporta loģistikas un starptautiskās sadarbības koordinācijas departamenta direktors Andris Maldups.

“Dzelzceļam – “LDz Cargo” – kā pārvadātājam jāmeklē jebkura iespēja piesaistīt jaunus klientus, apkalpot jaunus tirgus. Par to, ka vajadzētu iet arī kaimiņvalstīs, runāts daudzkārt. “Es domāju, ka tas ir tikai atbalstāms priekšlikums. Tas, ka dzelzceļš nokārtojis visas atļaujas un sertifikācijas, ir ļoti labi. Mums jau ir Baltijas aviokompānija, arī dzelzceļam par tādu būtu jākļūst,” turpina Maldups.

“Latvijas dzelzceļš” rakstiskā komentārā apgalvo, ka jau pagājušā gada sākumā sāka atļauju saņemšanas procesu darbam Igaunijā. Pirmās “LDz Cargo” pārvadātās kravas kaimiņvalstī pārvadātas pēc kāda ASV uzņēmuma pasūtījuma. Par to, kāda būs rīcība ar Krievijas kravām, “Latvijas dzelzceļš” nekādu atbildi nesniedza.

Igaunijas dzelzceļš precizē, ka pirmās “LDz Cargo” pārvadātās kravas šķērsojušas Krievijas robežu.

“Latvijas dzelzceļa” komentārs: “Lai gan Baltijas valstīs šāda prakse līdz šim vēl nebija uzsākta, visam “Latvijas dzelzceļš” koncernam aktīvi domājot par tirgu diversifikāciju un jaunu biznesa apjomu piesaisti, VAS “Latvijas dzelzceļš” meitas uzņēmums SIA “LDZ Cargo” jau 2022. gada sākumā uzsāka darbu pie visu nepieciešamo atļauju saņemšanas iekšzemes pārvadājumu uzsākšanai Igaunijā.”

Šis ir bijis komplicēts un laikietilpīgs process, tomēr jau tā noslēguma fāzē sākām saņemt kravu īpašnieku interesi par iespējamo iekšzemes pārvadājumu Igaunijā nosacījumiem un citām detaļām, un pēc visu atļauju saņemšanas un līguma ar Igaunijas dzelzceļa uzturētāju par infrastruktūras izmantošanu Igaunijas teritorijā, bijām gatavi uzsākt iekšzemes kravu pārvadājumus mūsu kaimiņvalstī.

Pirmās SIA “LDZ Cargo” pārvadātās kravas Igaunijas iekšzemē tiek vestas pēc kāda ASV uzņēmuma pasūtījuma, tomēr mūsu rīcībā nav informācijas par šī uzņēmuma iepriekšējiem kravu pārvadājumiem.

“Pavasarī, pēc kara sākuma, valdība uzdeva visiem valsts uzņēmumiem pamazām pārtraukt biznesu ar Krieviju. Ar laiku bizness ar Krieviju ir drastiski samazinājies. Tagad tas vairs nav liels, un cilvēki ar to ir mierā. Arī uzņēmumi, tikai daži uzņēmumi komentēja “Operail” gadījumu, jo lielākā daļa kompāniju negrib sabiedrībai stāstīt, ka viņi joprojām sadarbojas ar Krieviju,” pauž žurnālists.

“Tās ir divas dažādas lietas, viena ir iešana Igaunijas tirgū, otra – no ētiskā viedokļa Krievijas kravu apkalpošana. Par Krievijas kravu apkalpošanu ir jāvērtē, es domāju, ka tas šobrīd tādā griezumā nav īsti vērtēts. Vismaz līdz šim mēs esam pieturējušies pie principa, ka mums šie kravu apjomi tā jau ir nokrituši līdz kritiski zemam līmenim, ka valstij ir jāiesaistās ar finansējumu infrastruktūras uzturēšanai. Katra likumīga krava mums ir svarīga, katra tonna ir svarīga. Mēs vedam visu, ko drīkst vest,” skaidroja Satiksmes ministrijas Transporta loģistikas un starptautiskās sadarbības koordinācijas departamenta direktora vietnieks Andris Maldups.

Satiksmes ministrija min, ka “Latvijas dzelzceļš” varētu pārvadāt kravas no Mažeiķiem uz Igauniju, taču igauņi apšauba, ka tas ir galvenais Latvijas uzņēmuma mērķis.

934 skatījumi




Video

PVD turpina pastiprinātas svaigu augļu un dārzeņu tirdzniecības pārbaudes

15/05/2024

Turpinot pastiprinātu svaigu dārzeņu, augļu un ogu tirdzniecības uzraudzību, Pārtikas un veterinārais dienests pārbaudījis vairāk nekā 400 pārtikas tirdzniecības uzņēmumus, tostarp...

Lasīt tālāk
Video

LDDK aicina nekavējoties izstrādāt jaunu pieeju valsts iestāžu vadītāju atlases procesam

14/05/2024

Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) Padome pauž neapmierinātību ar līdzšinējo pieredzi valsts pārvaldes rīkoto vadītāju atlases organizēšanā, jo tā grauj uzticēšanos valsts...

Lasīt tālāk
Video

Caur Latviju plāno pārvadāt urāna rūdu no Uzbekistānas

13/05/2024 | Autors: Nekā personīga, TV3

Kamēr sankcijas lielu daļu tranzīta apturējušas, tās arī pavērušas iespējas jaunu preču pārvadāšanai. Caur Rīgas ostu šogad paredzēts vest urāna rūdu no Uzbekistānas uz Franciju....

Lasīt tālāk
Video

LBAS: Jāstiprina koplīgumu tiesības un jāatbalsta godprātīgi uzņēmēji, kas neiesaistās ēnu ekonomikā

10/05/2024

Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (LBAS) ir nosūtījusi Finanšu ministrijai (FM) vēstuli par FM sniegto darbaspēka izmaksu esošās situācijas novērtējumu un priekšlikumiem tālākai...

Lasīt tālāk
Video

Saeima neatbalsta alkohola iegādes vecuma celšanu, bet atbalsta ierobežot laiku, kurā varēs to iegādāties

09/05/2024

Saeima otrajā lasījumā atbalstījusi stingrākus ierobežojumus alkoholisko dzērienu tirdzniecībā, vienlaikus noraidot iepriekš Saeimas komisijā atbalstīto liegumu liegt pirkt alkoholu līdz...

Lasīt tālāk
Video

7 000 skolēnu jau pieteikušies vasaras darbam

03/05/2024

2. maijā tika uzsākta skolēnu elektronisko reģistrāciju dalībai skolēnu vasaras darbam. Iniciatīvu centralizēti organizē Nodarbinātības valsts aģentūra (NVA) un līdz 3.maija rītam vasaras...

Lasīt tālāk
Video

Saeima dod atļauju valstij iegādāties “Air Baltic” vērtspapīrus

02/05/2024

Finanšu ministrs valsts vārdā varēs iegādāties akciju sabiedrības "Air Baltic Corporation" jaunemitējamos fiksēta ienākuma vērtspapīrus. To paredz ceturtdien, 2.maijā, Saeimā pieņemtais...

Lasīt tālāk
Video

Nākošgad tiks pārceltas divas darba dienas

30/04/2024

2025. gadā tiks pārceltas divas darba dienas. 2. maija darba dienu, piektdienu, kas iekrīt starp svētku dienu ceturtdienu – 1. maiju, un sestdienu – 3. maiju,  pārcels uz sestdienu - 10....

Lasīt tālāk
Video

LSA: Par spīti visam, piena lopkopības nozare Latvijā turpina strādāt un attīstīties

30/04/2024

Neskatoties uz to, ka 2023. gads Latvijas piena lopkopības saimniecībām bija izaicinājumu un pārbaudījumu pilns - svaigpiena iepirkuma cenas kritums gada sākumā no gandrīz 50 EUR/100 kg uz...

Lasīt tālāk
Video

LBAS turpina uzstāt uz sociālajām garantijām līdzšinējā līmenī darba nespējas lapu apmaksā

30/04/2024

Šodien, 30. aprīlī, trīspusējā sanāksmē arodbiedrības, darba devēji un valsts puse turpinās diskusiju par Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) iniciēto vēlmi samazināt darba...

Lasīt tālāk