• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
25/11/2022, Kategorija: Bizness, Uzņēmējdarbība

Joprojām aktuāls ir jautājums, vai iepirkšanās internetā sagādās priecīgu saviļņojumu vai tomēr vilšanos. Distances tirdzniecībā preču pārdevēji un pakalpojumu sniedzēji ir atbildīgi par normatīvo aktu prasību izpildi, tomēr nenoliedzami būtiska iepirkšanās procesā ir arī pašu patērētāju kritiska, pārdomāta un vērīga rīcība. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) aicina tirgotājus būt godīgiem, savukārt patērētājiem – laicīgi sagatavoties un nepakļauties dažādiem mārketinga trikiem un pat manipulācijām vai krāpšanai, pievilinot pircējus ar dažādām akcijām, piemēram, Melnās piektdienas izpārdošana, Zemo cenu maratons, Atlaižu nakts, Ziemassvētku atlaides u.tml.

Patērētāji joprojām turpina regulāri iepirkties tiešsaistē. Šādos apstākļos veidojas jauni internetveikali, jaunas tirdzniecības platformas un uzdarbojas arī krāpnieki. PTAC novērojis, ka pusē (437) no 892 šī gada desmit mēnešos saņemtajiem iesniegumiem par precēm ir sūdzības tieši par pirkumiem internetā un citos attālinātos veidos (pa tālruni, katalogā), un lielākajā daļā iesniegumu aprakstīta atsevišķu pārdevēju negodprātīga rīcība, piedāvājot un pārdodot interneta vietnēs preces, kuru piegāde netiek nodrošināta apsolītajā termiņā, vai arī preces netiek piegādātas vispār, un ir vilcināšanās ar naudas atmaksu. PTAC ir aicinājis novērst konstatētos pārkāpumus, kā arī pret dažiem komersantiem PTAC ir uzsācis administratīvo lietu un par iespējamiem krāpnieciskiem nodarījumiem to darbībā informējis arī Valsts policiju. Ir saņemtas sūdzības arī par gadījumiem, kad patērētāji, saņemtās preces mājās izpakojot, atklāj tām mehāniskus bojājumus, piemēram, sasists televizora ekrāns, salauztas mēbeļu detaļas u.c.. Patērētājiem nākas risināt arī citas domstarpības gan ar pārdevējiem, gan piegādātājiem, bieži, it īpaši pirmssvētku laikā, patērētājiem apsolītie piegādes termiņi netiek ievēroti vai pasūtītās preces pat nenonāk līdz adresātam.

PTAC saņem sūdzības un telefoniski un elektroniski bieži konsultē patērētājus par to, kā risināt to vai citu problēmu, kas radusies pēc iepirkšanās tiešsaistē, tādēļ komersantiem PTAC atkārtoti norāda par pienākumu interneta vietnē sniegt patiesu informāciju par distances līguma noteikumiem, tai skaitā informāciju par tirgotāju, preci un tās cenu, par pasūtījuma apmaksas kārtību, piegādes noteikumiem un aktuāliem termiņiem, par saziņas iespējām saistībā ar patērētāja veiktajiem pasūtījumiem un par atteikuma tiesībām. Tikpat svarīgi ir pildīt patērētājam apsolīto un piegādāt preci noteiktajā termiņā, bet, ja objektīvu iemeslu dēļ tomēr situācija ir mainījusies, PTAC aicina ikvienu pārdevēju nevilcinoties sazināties ar pasūtījuma veicēju un risināt jautājumu par preces piegādi atbilstoši patērētāja interesēm un noslēgtajam līgumam. Vienlaikus, ir svarīgi nodrošināt aktīvu komunikāciju ar pircējiem.

Atceries – godīga attieksme pret pircēju nodrošinās viņa lojalitāti veikalam un ilgtermiņā piepulcēs klāt vēl daudzus citus.

PTAC patērētājiem iesaka uzmanīgi iepazīties ne tikai ar sniegto informāciju, bet arī iepirkties pārdomāti un droši, tādēļ aicina ņemt vērā šos padomus:

Pirms iepirkšanās

  • Savlaicīgi izveido tiešām nepieciešamo iepirkumu/lietu sarakstu! Tev būs jāmaksā par preces atpakaļ nosūtīšanu atteikuma tiesību gadījumā (ļoti reti pārdevēji piedāvā bezmaksas atgriešanu), lieki tiks noslogoti tirgotāji un piegādātāji, kā arī, neapdomīgi rīkojoties, vari zaudēt naudu.
  • Salīdzini cenas un informāciju par preci vairākos avotos, lai iegūtu pilnīgāku priekšstatu par vēlamo preci un cenu amplitūdu!
  • Rūpīgi izvērtē piedāvājumus sociālajos tīklos un interneta vietnēs, it īpaši, ja cenai ir noteikta liela atlaide vai arī cena ir nesamērīgi maza.
  • Pirms iepirkšanās interneta platformās, uzzini pēc iespējas vairāk par pārdevēju! Platforma ir kā tirdzniecības centrs tiešsaistē, kur preces pārdod dažādi komersanti, arī ārvalstu, tāpēc esi uzmanīgs!
  • Īpaši kritiski izvērtē reklāmas sociālajos tīklos un e-pastā par iespēju ierobežotā laika periodā iegādāties preci kādā interneta vietnē, piedāvājot dažādus labumus – lielas atlaides, dāvanas vai citus bonusus (var tikt noslēgts abonēšanas/ilgtermiņa līgums, dāvanas nav iespējams saņemt, jo, piemēram, akcija neattiecas uz konkrēto/ Baltijas reģionu, to šobrīd to vēl tehniski nevar nodrošināt utt., krāpnieki preci vispār nepiegādās).
  • Netici piedāvājumiem sociālajos tīklos un par zīmolu preču tirdzniecību par zemām cenām! Ražotāji zīmolu preces netirgo sociālajos tīklos, un tās nemēdz būt lētas.
  • Pajautā radiem un draugiem atsauksmes par viņu iecienītākajiem internetveikaliem/tirgotājiem, zīmoliem un ražotājiem!
  • Iepazīsties arī ar citām atsauksmēm – pārliecinies, ka komersants nav iekļauts PTAC aizdomīgo vietņu sarakstā vai Melnajā sarakstā vai kā citādi guvis negatīvus reitingus!
  • Izveido atsevišķu norēķinu kontu tikai pirkumiem dažādās interneta vietnēs (īpaši ārvalstu) un pārskaiti tajā nepieciešamo summu! Par šāda konta izveides iespējām jautā savam maksājumu pakalpojuma sniedzējam, tā pasargāsi pamatkontā esošos līdzekļus no krāpnieku darbībām.

Izvēloties preci

  • Izdari pārdomātu, izsvērtu un tikai uz informāciju balstītu izvēli!
  • Novērtē interneta vietnes noformējumu un drošības simbolus (http:// vai atslēdziņas simbols)!
  • Rēķinies ar to, ka uz darījumiem starp divām fiziskām personām neattiecas patērētāja tiesības – ne 14 dienu atteikuma tiesības, ne strīdu risināšana par preces nepiegādi vai tās neatbilstības novēršanu divu gadu laikā.
    Pievērs īpašu uzmanību informācijai par pārdevēju – uzņēmuma nosaukumam, adresei un citiem saziņas līdzekļiem (Lursoft.lv var pārbaudīt arī informāciju par Latvijā reģistrēta uzņēmuma maksātnespēju vai saimnieciskās darbības apturēšanu).
  • Uzmanīgi izlasi preces aprakstu – nepaļaujies tikai uz fotogrāfijas vai reklāmas radīto pirmo iespaidu! Izmēru atbilstību noskaidro ne tikai apģērbiem!
  • Pievērs uzmanību elektropreču energomarķējumā iekļautajai informācijai, lai ietaupītu ilgtermiņā.
  • Izvērtē, cik reāli ir solītie preču piegādes termiņi un šaubu gadījumā noteikti sazinies ar pārdevēju!
  • Izpēti preču piegādes veidus un to izmaksas (tai skaitā nodokļus) un izvēlies sev izdevīgāko!
  • Pārliecinies par atteikuma tiesību izmantošanas iespējām Tavai izvēlētajai precei!

Komplektējot pirkumu grozu un veicot pasūtījumu

  • Esi vērīgs, seko līdzi informācijai displejā, īpaši sākotnēji norādītās cenas vai piegādes termiņa izmaiņām (piemēram, atkarībā no preču pieejamības noliktavā) vai citām papildu maksām (piemēram, atkarībā no piegādes valsts vai izvēlētā maksājuma veida)!
  • Izmanto tikai drošus preču apmaksas veidus, piemēram, maksā ar norēķinu karti vai kredītkarti, tad Tev ir iespēja izmantot naudas atgūšanas procedūru no maksājuma kartes izdevējiestādes (bankas).
  • Izvēlies pēcapmaksu, ja pārdevējs nav labi zināms.
  • Saglabā veiktā pasūtījuma informāciju ekrānšāviņos vai fotogrāfijās!

Atceries!

Informācija par pārdevēju noderēs neskaidrību un strīda gadījumā.
Pasūtījumu apstrāde un piegāde prasa laiku – jo tuvāk nāks svētki, jo ilgākas būs preču piegādes.
Pārdomāta iepirkšanās ļaus muļķīgi neiztērēt naudu un sagādās priecīgu saviļņojumu, saņemot gaidīto pasūtījumu.

798 skatījumi




Video

Nākošgad tiks pārceltas divas darba dienas

30/04/2024

2025. gadā tiks pārceltas divas darba dienas. 2. maija darba dienu, piektdienu, kas iekrīt starp svētku dienu ceturtdienu – 1. maiju, un sestdienu – 3. maiju,  pārcels uz sestdienu - 10....

Lasīt tālāk
Video

LSA: Par spīti visam, piena lopkopības nozare Latvijā turpina strādāt un attīstīties

30/04/2024

Neskatoties uz to, ka 2023. gads Latvijas piena lopkopības saimniecībām bija izaicinājumu un pārbaudījumu pilns - svaigpiena iepirkuma cenas kritums gada sākumā no gandrīz 50 EUR/100 kg uz...

Lasīt tālāk
Video

LBAS turpina uzstāt uz sociālajām garantijām līdzšinējā līmenī darba nespējas lapu apmaksā

30/04/2024

Šodien, 30. aprīlī, trīspusējā sanāksmē arodbiedrības, darba devēji un valsts puse turpinās diskusiju par Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) iniciēto vēlmi samazināt darba...

Lasīt tālāk
Video

Žurnālists atklāj šokējošu informāciju par “Olainfarm” meitasuzņēmumu darbību Krievijā

29/04/2024 | Autors: Mediju materiāls

Latvijas farmācijas uzņēmuma AS "Olainfarm" meitaskompānija "Olainfarm Rus" joprojām turpina darboties Krievijā. Kā atklājis žurnālists Ansis Pūpols, Krievijas uzņēmums "Olainfarm Rus"...

Lasīt tālāk
Video

“Telegram” kanālos norit elektronisko cigarešu nelegāla tirdzniecība; plāna apkarošanai nav

29/04/2024 | Autors: Nekā personīga, TV3

Sākot ar kokaīnu un beidzot ar eskorta pakalpojumiem. To visu un vēl vairāk piedāvā iegādāties dažādos “Telegram” kanālos. To aktivitāte pēdējā laikā pieaugusi. Tur iespējams iegādāties...

Lasīt tālāk
Video

EM virza likumprojektu, lai Atkrastes vēja parka projektam ELWIND noteiktu nacionālo interešu objekta statusu

29/04/2024 | Autors: Nekā personīga, TV3

Pirms pusotra gada valdība apstiprināja Latvijas – Igaunijas Atkrastes vēja parka ELWIND tālāku virzību. Projekta aizstāvji uzsver, kas runa nav tikai par gigantisku zaļās enerģijas ražotāju,...

Lasīt tālāk
Video

Eiropas Dzelzceļa līnijas lauž līgumu ar Rail Baltica reģionālo mobilitātes punktu projektētāju

25/04/2024

Rail Baltica projekta nacionālais ieviesējs Latvijā – uzņēmums Eiropas Dzelzceļa līnijas lauž līgumu ar Rail Baltica reģionālo mobilitātes punktu būvprojektētāju – uzņēmumu apvienību...

Lasīt tālāk
Video

Stradiņa slimnīca sagaida no SIA “Velve” būvniecības dokumentācijas atdošanu un skaidrojumu par parādiem apakšuzņēmējiem

25/04/2024

Lai risinātu ar A2 būvobjekta pārņemšanu saistītos jautājumus, tostarp par norēķiniem, Paula Stradiņa Klīniskā universitātes slimnīca (Stradiņa slimnīca) sagaida, ka SIA “Velve”...

Lasīt tālāk
Video

Tirdzniecības vietās būs jānorāda pārtikas produktu ražošanas valsts

25/04/2024

Lai veicinātu patērētāju informētību, pārtikas tirdzniecības vietās jānorāda pārtikas produktu ražošanas valsts. To noteic Saeimā ceturtdien, 25.aprīlī, trešajā – galīgajā –...

Lasīt tālāk
Video

Tirgotāji bieži maldina par augļu un dārzeņu izcelsmi

24/04/2024

Veicot pastiprinātu svaigu dārzeņu, augļu un ogu kontroli, mēneša laikā Pārtikas un veterinārais dienests pārbaudījis vairāk nekā 390 pārtikas tirdzniecības uzņēmumus, 40 % gadījumu...

Lasīt tālāk