Latvijas iedzīvotāji auto izvēlas pēc tā iegādes cenas, nevis ekspluatācijas izmaksām
Lai arī automašīnas ekspluatācijas un degvielas izdevumi pieaug, Latvijas autovadītāji nav gatavi pilnībā atteikties no sava personīgā auto, apsverot iespēju to izmantot retāk vai ekonomiski plānot braukšanas paradumus un maršrutus. Savukārt svarīgākie kritēriji, izvēloties jaunu automašīnu, ir tās cena, degvielas veids un paredzamais degvielas patēriņš, ekspluatācijas izmaksas ierindojot vien kā ceturto svarīgāko kritēriju pēc dzinēja tipa.
Automašīnas cena un paredzamais degvielas patēriņš ir divi būtiskākie kritēriji, kurus, izvēloties jaunu automašīnu, izvērtē Latvijas iedzīvotāji. Šādu viedokli pauda attiecīgi 83% un 78% respondentu. Krietni retāk par sev nozīmīgiem automašīnas parametriem autovadītāji minējuši dzinēja tipu (59%) un paredzamos automašīnas ekspluatācijas izdevumus (58%). Pēc vizuālā izskata automašīnu izvēlas vien 39% aptaujāto (43% sieviešu un 35% vīriešu).
Vaicāti par iespējamu autobraukšanas paradumu maiņu, paaugstinoties degvielas cenām, gandrīz puse jeb 47% aptaujāto autovadītāju norāda, ka personīgo auto izmantos retāk, turklāt kopumā sievietes šādam solim ir gatavas biežāk (49%) nekā vīrieši (45%). Pilnīgi atteikties no automašīnas izmantošanas neplāno arī 36% respondentu, kuri apsver izmantot ekonomiskākas braukšanas principus un rūpīgāk plānot maršrutus. Aptuveni trešdaļa (27%) aptaujāto autovadītāju biežāk pārvietosies kājām.
Pēc aptaujas datiem var secināt, ka potenciālās alternatīvas personīgā auto izmantošanai ir atkarīgas arī no pieejamās infrastruktūras un mobilitātes iespējām, jo, piemēram, pilsētnieki biežāk norāda, ka pārsēdīsies sabiedriskajā transportā (34%), savukārt lauku rajonos dzīvojošie respondenti, kur sabiedriskā transporta infrastruktūra ir mazāk attīstīta, biežāk apsvēruši rūpīgāku pārvietošanās maršrutu plānošanu (43%).
Arnis Jaudzems, Sixt vadītājs Baltijas valstīs: “Gan privātpersonas, gan uzņēmumi, izvēloties jaunu automašīnu, arvien lielāku uzmanību pievērš ne tikai automašīnas pārdošanas cenai, bet arī tās ekspluatācijas izmaksām. Lai palīdzētu pieņemt ekonomiski pamatotu lēmumu, Sixt Leasing piedāvā izmantot pasaulē atzītu metodiku TCO (total costs of ownership) jeb auto dzīves cikla izmaksu aprēķinu. Sixt Leasing veiktie aprēķini pagājušajā gadā pārdotākajiem auto liecina, ka ne vienmēr ekonomiski izdevīgākā automašīna būs ar zemāku iegādes cenu. Racionālai auto izvēlei jāņem vērā ne tikai tādi faktori kā auto pārdošanas cena, bet arī tā degvielas patēriņš, apdrošināšana, kā arī apkopju, remontdarbu izmaksas. Līdz ar degvielas cenu un ekspluatācijas izmaksu sadārdzināšanos autovadītājiem kļūst būtiski izmantot ekonomiski izdevīgus braukšanas paradumus, piemēram, rūpīgāk plānot maršrutus, izmantot koplietošanas auto, kvalitatīvu degvielu un citus mobilitātes risinājumus. Par šīm un citām tendencēm nākamnedēļ runāsim jau otrajā Baltijas auto nozares forumā.”
Vēl par tēmu:
Vairums Latvijas iedzīvotāju ar vienu auto brauc piecus gadus un ilgāk
Latvijā automašīna joprojām ir viens no būtiskākajiem ikdienas mobilitātes rīkiem. Luminor veiktā aptauja liecina, ka daudzi iedzīvotāji automašīnu lieto pēc iespējas ilgāk: vairāk...
Lasīt tālākNo OCTA līdzekļiem piecu gadu periodā satiksmes drošībā ieguldīti vairāk nekā 10 miljoni EUR
Laika posmā no 2020. gada līdz 2024. gadam apdrošinātāji satiksmes negadījumu novēršanas un profilakses pasākumos kopumā ieguldījuši 10,65 miljonus EUR no OCTA līdzekļiem. Šajā gadā...
Lasīt tālākOskars Irbītis: “Es vienkārši viņu neredzēju” jeb kāpēc Latvijā tumsa joprojām ir nāvējoša
Katru rudeni Latvijā atkārtojas vienāda aina satiksmes drošībā – dienas kļūst īsākas, redzamība pasliktinās, līst lietus, ir migla un dūmaka, ceļi kļūst slideni, un pieaug negadījumu...
Lasīt tālākAtsavināšanas lieguma periodu turpmāk piemēros arī automašīnām līdz 10 gadu vecumam
Turpmāk pārdošanas jeb atsavināšanas lieguma periods ārvalstīs iegādātām automašīnām būs spēkā arī transportlīdzekļiem līdz desmit gadu vecumam. To paredz ceturtdien, 6. novembrī,...
Lasīt tālākNumura zīmes vairs nebūs jānodod, ja transportlīdzeklis uz laiku noņemts no uzskaites
Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pakalpojumi iedzīvotājiem būs vēl ērtāki – valsts reģistrācijas numura zīmes vairs nebūs jānodod, ja transportlīdzeklis uz laiku noņemts...
Lasīt tālākNo 15. oktobra maksimālais atļautais braukšanas ātrums – 90 km/h
No trešdienas, 15. oktobra, valsts autoceļu tīklā maksimālais braukšanas ātrums tiks pielāgots mainīgajiem un ziemas laikapstākļiem un būs līdz 90 kilometriem stundā. Izņēmums būs...
Lasīt tālākSaeimas Budžeta komisija: uz laiku noņemot transportlīdzekli no uzskaites, numura zīmes vairs nebūs jānodod
Lai pakalpojumus padarītu iedzīvotājiem ērtākus, Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija trešdien, 8. oktobrī, konceptuāli atbalstīja rosinātās izmaiņas Transportlīdzekļa ekspluatācijas...
Lasīt tālāk“Bolt Drive” ievieš iespēju zvanīt klientu atbalstam un optimizē darbības zonas
2025.gada 29. septembris, Rīga – “Bolt Drive” turpina uzlabot klientu pieredzi – platformā tagad iespējams aktīva brauciena laikā un 30 minūtes pēc tā beigām sazināties ar klientu...
Lasīt tālākPie Bauskas šosejas ievada Rīgā top Ķekavas un Rīgas mikromobilitātes savienojums
Pie Bauskas šosejas ievada Rīgā turpinās autoceļu, kā arī gājēju un velosipēdistu infrastruktūras būvdarbi, kurus organizē Rīgas pašvaldība un VSIA Latvijas Valsts ceļi (LVC). Gājēju...
Lasīt tālākNo 1.oktobra autovadītājiem ārējās sauszemes robežas šķērsošanai būs jāreģistrējas rindā elektroniski
Lai uzlabotu kārtību pie Latvijas ārējās sauszemes robežas un mazinātu rindas, no 1.oktobra autovadītājiem ārējās sauszemes robežas šķērsošanai būs jāreģistrējas rindā elektroniski....
Lasīt tālāk