Jaunais sabiedriskais medijs prasīs miljonus
Nule izstrādātā jaunā Latvijas sabiedriskā medija (LSM) koncepcija paredz apvienot Latvijas Televīziju, Latvijas Radio un interneta platformas. Ja tas tiks īstenots, tad tuvāko piecu gadu laikā valstij nāksies krietni tērēties – lēš, ka gan LSM uzturēšana, gan kapitālieguldījumi tajā kopumā prasīs ap 140 miljoniem latu.
Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) apstiprinātās LSM koncepcijas prezentācijā vairākkārt tika uzsvērts, ka ir pēdējais brīdis ielēkt aizejošajā vilcienā, kas saucas digitālā revolūcija, un modernizēt Latvijas sabiedrisko mediju – Latvijas Televīziju (LTV) un Latvijas Radio (LR). «Mainās ne tikai pats medijs, bet visa industrija. Sabiedrības prasības ir augušas, jaunā paaudze lieto tehnoloģijas pavisam savādāk. Jau tagad jāzina, kāds LSM būs pēc pieciem gadiem,» uzsvēra viens no koncepcijas izstrādātājiem Gints Miķelsons.
Skaitļi, lai pierādītu, cik nepieciešams ir LSM, bija gana krāšņi. Tas varētu ik gadu piesaistīt aizvien lielāku auditoriju: pašlaik LTV ir 25% skatītāju, LR – 36%, bet internetam – 0,3%, bet 2018. gadā pēc modernizācijas tas spētu aptvert jau 75%. Tāpat tas ļautu uzlabot satura kvalitāti, būtiski palielināt oriģināldarbu skaitu, palielināt uzticēšanās indeksu līdz pat 90%. Tikpat droši varētu plānot arī finanšu pieaugumu, un galu galā reitingi augtu. Ja tagad neviens no šiem medijiem nav zīmolu topu virsotnēs, tad jau 2014. gadā tas varētu pretendēt uz pirmo simtnieku, bet 2018. gadā – uz pirmo trīsdesmitnieku. Lai pārliecinātos, ka viss notiek, tiks turēta roka uz pulsa: divreiz gadā veicot auditorijas aptauju, «monitorējot ap 2000 cilvēku».
No juridiskā viedokļa izlemts, ka vislabāk jaunais LSM jāveido kā viena kapitālsabiedrība, kuru uzraudzītu NEPLP. Vislabāk to ir izdarīt reorganizējot – apvienojot LTV un LR, nevis likvidējot abus uzņēmumus un veidojot pilnīgi jaunu uzņēmumu. Jaunais vadības modelis piedāvā valdē apvienot piecus direktorus: līderi, radošo, tehnisko, personālvadības un finanšu. Pēc reorganizācijas paredzēts atsevišķs ziņu dienests, kurā strādātu ap 100 darbinieku. Bet, lai izveidotu LSM par tiešām profesionālu komandu, vajadzīgs arī mācību centrs, kura izveidē piecu gadu laikā būtu jāiegulda
5 miljoni latu – tas ir, 144 lati uz vienu darbinieku. Arī atalgojuma sistēma jaunajā organizācijā plānota motivējoša – ik gadu iecerēts audzēt šo sadaļu par 10%, turklāt par kvalitāti būšot piemaksas. Un kur tad vēl – tehniskie jauninājumi! Patlaban LTV tehniskā bāze novesta līdz kliņķim – šādi tika raksturota esošā situācija. «Ja LR lielāko daļu tehnikas var atjaunot pakāpeniski, tad LTV tas jādara strauji – un šim nolūkam būtu vajadzīgi aptuveni 20 miljoni latu,» uzsvēra tehnoloģiju eksperts Jurijs Švecovs. Lielas summas būs jāiegulda arī telpu nodrošinājumā – no visiem variantiem par labāko vietu LSM atzīts Zaķusalas telecentrs, protams, pirms tam to rekonstruējot – Jurģu svinības nosakot 2018. gadā. Iecerēts saglabāt arī LR telpas, kur turpmāk varētu atrasties studijas. Netika slēpts, ka uzturēšanas izmaksas LSM pakāpeniski ik gadu varētu pieaugt – no 15 miljoniem latu šogad līdz 25 miljoniem latu pēc 5 gadiem. Nepieciešamos kapitālieguldīju_mus – kopumā 42 miljonus latu – varētu gūt: pusi no reklāmu ienākumiem, otru pusi – no valsts un Eiropas Savienības fondu naudas. Kā otrs finansēšanas modelis tiek piedāvāts: ieviest no 2014./2015. gada mediju nodevu – katram ekonomiski aktīvajam iedzīvotājam maksājot 3 latus mēnesī vai ieskaitot LSM kasē 0,3 – 0,4% no Iedzīvotāju ienākuma nodokļa.
Avots: nra.lv /Aisma Orupe
Vēl par tēmu:
Spēcīga kaimiņu kopiena – daudzdzīvokļu ēku drošības balsts lielās krīzēs
Ikvienam cilvēkam ir vajadzīgas mājas – visdrošākā vieta pasaulē, kur justies labi. Diemžēl ziņu virsraksti nemitīgi atgādina, cik daudz dažādu nelaimju var piemeklēt civilo infrastruktūru:...
Lasīt tālākPlāno apturēt sīkpaku un paku sūtījumu plūsmu uz ASV
No 2025. gada 23. augusta VAS “Latvijas Pasts” uz nenoteiktu laiku ir spiests pārtraukt pieņemt sūtījumus, kas satur priekšmetus, jeb sīkpakas un pakas piegādei uz Amerikas Savienotajām...
Lasīt tālākLM skaidro plānotās izmaiņas Darba likumā attiecībā uz darba laiku
[caption id="attachment_35999" align="alignnone" width="300"] Business people in a meeting at the office[/caption] Valdība 19. augustā atbalstīja grozījumus Darba likumā, kurā tostarp ietvertas...
Lasīt tālākBūtiski audzis atsavināto degradēto būvju skaits
VAS “Valsts nekustamie īpašumi” (VNĪ) 2025. gada pirmajā pusgadā atsavinājusi 26 vidi degradētas būves 14 adresēs. To vietā nākušas 11 būves sešās adresēs. Salīdzinot ar 2024....
Lasīt tālākLikvidēs AS “Ventas osta”
Otrdien, 19. augustā, Ministru kabinets (MK) apstiprināja Satiksmes ministrijas (SM) priekšlikumu izbeigt līdzdalību akciju sabiedrībā “Ventas osta”, to likvidējot. AS “Ventspils osta”...
Lasīt tālākValdība atbalsta grozījumus Darba likumā
Neskatoties uz sociālo partneru – Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības un Latvijas Darba devēju konfederācijas – atšķirīgajiem viedokļiem vairākos jautājumos, kā arī to iespējamiem...
Lasīt tālākLatvijas valdība pieņem lēmumu par līdzieguldījumu “airBaltic
Šodien, 19. augustā, valdība izskatīja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu un atbalstīja 14 miljonu eiro līdzieguldījumu nacionālajā lidsabiedrībā “airBaltic,...
Lasīt tālāk2025. gada 2. ceturksnī vērojams darba tirgus aktivitātes pieaugums
Jaunākie nodarbinātības dati kopumā norāda uz pakāpenisku darba tirgus aktivitāšu atjaunošanos un sagaidāms, ka līdzīgas tendences kopumā saglabāsies arī gada otrajā pusē. Vienlaikus...
Lasīt tālākLIAA: Tūrisma nozarē vērojamas pozitīvas tendences
Tūrisms ir viena no Latvijas ekonomikas stratēģiski svarīgajām nozarēm, kas būtiski veicina pakalpojumu eksportu, nodarbinātību un reģionālo attīstību. Centrālās statistikas pārvaldes...
Lasīt tālākRīgas svētkos par sabiedrisko transportu un autostāvvietām nav jāmaksā; būs sabiedriskā transporta papildreisi
Pilsētas iedzīvotāji un viesi 16. un 17. augustā autobusos, trolejbusos un tramvajos varēs braukt bez maksas, kā arī tiks nodrošināti vairāku transportu papildu reisi. Arī par spēkrata...
Lasīt tālāk