Ražotāji ar veikaliem spējuši vienoties
Pārtikas ražotāji atsakās no grozījumiem Konkurences likumā, jo panākuši, ka mazumtirgotāji par piegādāto preci norēķinās laikus arī bez likumdevēja iejaukšanās.
Gada sākumā 10. Saeima pieņēma grozījumus likumā Par norēķiniem ar nepārstrādātās lauksaimniecības produkcijas ražotājiem, kas novērsa nevienlīdzīgo situāciju attiecībā pret lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām kā nepārstrādātās lauksaimniecības produkcijas ražotāju. Līdz ar to likumā tika iestrādāta norma, ka arī noslēgtajos līgumos starp nepārstrādātās lauksaimniecības produkcijas ražojošajiem kooperatīviem un komersantiem, kas nodarbojas ar produkcijas pārstrādi, tirdzniecību vai izmanto produkciju savas saimnieciskās darbības veikšanai, paredzamais samaksas termiņš nedrīkst pārsniegt 30 dienas no produkcijas piegādes dienas.
Parlamentārietis Dzintars Zaķis Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā janvārī ierosināja uzlabot arī pārtikas ražotāju situāciju, jo saskaņā ar viņa rīcībā esošo informāciju par pārtikas precēm, kuru derīguma termiņš pārsniedz
20 dienas, mazumtirgotāji norēķinās vidēji 55 dienu laikā. Esot bijuši arī gadījumi, kad samaksa jāgaida pat trīs mēnešus. Viņš uzskatīja, ka šāda kārtība pārstrādātājiem un ražotājiem liedz normāli attīstīties, jo spiež ar piegādātājiem norēķināties ātrāk, bet samaksu par savu produkciju tie spiesti gaidīt nesamērīgi ilgi, tāpēc pārstrādātājam trūkstot apgrozāmo līdzekļu.
Uzklausot deputāta pārdomas un pārtikas ražotāju viedokli, sagatavoti grozījumi Konkurences likumā, kas paredzēja, ka norēķinu termiņš par piegādātajām pārtikas precēm ir netaisnīgs un nepamatoti garš, ja tas pārsniedz 30 dienas no preču piegādes dienas. Pašlaik spēkā esošajā likuma redakcijā 30 dienu termiņš attiecināms tikai uz tām pārtikas precēm, kuru derīguma termiņš nepārsniedz 20 dienas.
Latvijas pārtikas ražotāji jau vasarā pauda viedokli, ka šādi grozījumi tomēr nenesīs cerēto rezultātu, un savu viedokli atkārtoti apstiprināja arī šīs nedēļas komisijas sēdē. Viens no Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācijas argumentiem bija tāds, ka sarunu gaitā lielās mazumtirdzniecības veikalu ķēdes jau tagad par piegādāto produkciju norēķinās aptuveni 20 dienu laikā. Federācija uzskata, ka, grozot likumu un paredzot, ka par visu piegādāto produkciju veikaliem jānorēķinās 30 dienu laikā, mazumtirdzniecības ķēdes atteiksies no iepriekš panāktās vienošanās un maksās likumā noteiktajā termiņā.
Savukārt mazumtirgotāju pārstāvji norādīja, ka aptuveni 80 līdz 90% no Latvijas pārtikas ražotājiem jau tagad saņem naudu par savu produkciju ātrāk nekā
30 dienās, jo tās derīguma termiņš nepārsniedz 20 dienas. Turklāt šobrīd spēkā esošā norma mudina ražotājus neaizrauties ar derīguma termiņu palielināšanu veicinošu konservantu izmantošanu savā produkcijā – uzskata mazumtirgotāji. Būtiski esot arī tas, ka Konkurences likuma grozīšana veicināšot cenu pieaugumu, jo veikaliem būs jākompensē apgrozāmo līdzekļu trūkums, kas radīsies, norēķinoties pilnīgi ar visiem vienādos termiņos. Cenas pieaugšot gan tikai aptuveni par 0,5%, bet arī šāds pieaugums veicināšot inflāciju.
Arī bijušais zemkopības ministrs Jānis Dūklavs apliecināja, ka situācija ar norēķiniem starp pārtikas ražotājiem un mazumtirgotājiem ir pamatīgi uzlabojusies un šobrīd neesot nepieciešamība grozīt likumu, jo uzņēmēji ar savām problēmām tikuši galā pašu spēkiem, sēžot pie sarunu galda.
Tādēļ Saeimas komisija nolēma izstrādātos Konkurences likuma grozījumus pagaidām tālāk nevirzīt un mudināt Ekonomikas ministriju pēc iespējas ātrāk izstrādāt Tirdzniecības likumu, kurā ražotāju un mazumtirgotāju attiecības tiks regulētas daudz precīzāk.
Avots: nra.lv
Vēl par tēmu:
LBAS: Latvijas uzņēmumu konkurētspēju neapdraud izdevumi par darbnespējas lapām
30. aprīlī trīspusējā sanāksmē arodbiedrības, darba devēji un valsts puse atkal diskutēs par Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) iniciēto vēlmi samazināt darba nespējas lapas...
Lasīt tālākMazos un vidējos uzņēmumus visvairāk ietekmē nodokļu slogs, inflācija un energoresursu cenas
Neskatoties uz pēdējo gadu ekonomiskās attīstības perspektīvu un ģeopolitiskās situācijas pasliktināšanos, mazie un vidējie uzņēmēji Baltijā saglabā pragmātisku optimismu. Par to...
Lasīt tālākProkuratūrā izbeidz lietu pret četrām personām par mēģinājumu izkrāpt “Olainfarm” akcijas
Pirms trim gadiem Valsts policija sāka kriminālprocesu par mēģinājumu izkrāpt daudzus miljonus vērtas “Olainfarm” akcijas. Likumsargi aizdomās turēja piecas personas un martā pret tām...
Lasīt tālākTirdzniecības vietās būs jānorāda pārtikas produktu ražošanas valsts
Lai veicinātu patērētāju informētību par produktu, Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija trešdien, 17. aprīlī, trešajā – galīgajā – lasījumā...
Lasīt tālākLBAS: Minimālajai algai jābūt 50% apjomā no vidējās mēneša algas valstī
17. aprīlī notiks Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes (NTSP) Sociālās drošības apakšpadomes (SDA) sanāksme, kuras ietvaros sociālie partneri trīspusējās pārrunās diskutēs...
Lasīt tālākLatvijas Tirgotāju asociācija atbalsta iniciatīvu neaplikt lietoto apģērbu un tekstilizstrādājumus ar dabas resursu nodokli
Iniciatīvu portālā Manabalss.lv sākta parakstu vākšana par aicinājumu neaplikt lietoto apģērbu un tekstilizstrādājumus ar dabas resursu nodokli. Iniciatīvai atbalstu paudusi arī Latvijas...
Lasīt tālākIeviesta iespēja Rimi taromātos depozīta maksu ieskaitīt klienta kartes uzkrājumā
Lai nodrošinātu klientiem ērtāku depozīta maksas apriti, no 15. aprīļa Rimi kopā ar Depozīta Iepakojuma Operatoru (DIO) un taromātu uzstādītāju Tomra Collection Latvia pirmo reizi Latvijā...
Lasīt tālākPĀRDOŠANAS KONFERENCE 2024: Digitālais saturs – ceļš kā veidot zīmola atpazīstamību
Ceturtdien, 11. aprīlī, tiešsaistē norisinājās PĀRDOŠANAS KONFERENCE 2024, kurā eksperti sniedza ieskatu tajā, kā mainās pārdošanas un klientu servisa jomas, kādas ir efektīvākās...
Lasīt tālākIzaugsmes trenere: Kvalitatīva aukstā zvana saturs slēpjas sarunas sākumā
Ceturtdien, 11. aprīlī, tiešsaistē norisinājās PĀRDOŠANAS KONFERENCE 2024, kurā eksperti runāja par nākotnes iespējām, izaicinājumiem un tendencēm pārdošanā un klientu apkalpošanas...
Lasīt tālākBORN DIGITAL Latvia vadītājs: 80% klientu ir gatavi maksāt vairāk, ja lietotāju pieredze ir uzlabota
Ceturtdien, 11. aprīlī, tiešsaistē norisinājās PĀRDOŠANAS KONFERENCE 2024, kurā BORN DIGITAL Latvia vadītājs Gatis Hasners runāja par stratēģiski nozīmīgiem elementiem biznesa attīstībai...
Lasīt tālāk