04/10/2017, Kategorija: Auto

Finanšu ministrijas gatavotie grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas jeb OCTA likumā nosaka to, ka turpmāk OCTA attiecībā uz transportlīdzekļiem veicama ne tikai tad, ja transportlīdzekli izmanto ceļu satiksmē, bet arī jebkurā vietā, kur iespējama transportlīdzekļa braukšana. Tātad turpmāk OCTA nepieciešama arī, piemēram, lauksaimniecībā izmantojamam traktoram, bet tā joprojām nav nepieciešama automašīnai, kas stāv garāžā un netiek izmantota ceļu satiksmē. Grozījumu mērķis ir nodrošināt satiksmes negadījumos cietušo personu aizsardzību arī tādos gadījumos, kad negadījums ir noticis ārpus publiskiem ceļiem.

Likumā vārdi “ceļu satiksmē” aizstāti ar vārdiem “atbilstoši tam paredzētajai funkcijai”, tādējādi OCTA apdrošināšana turpmāk būs nepieciešama katram transportlīdzeklim, kurš tiek lietots, neatkarīgi no tā, vai ar transportlīdzekli piedalās ceļu satiksmē, vai to lieto ārpus ceļiem, piemēram, pagalmā, pļavā vai saimniecības ēkā. Ja transportlīdzeklis netiek lietots, piemēram, stāv garāžā vai tas nav lietošanas kārtībā, apdrošināšana tam nav nepieciešama. Tātad, transportlīdzeklis, kuram nepieciešama OCTA, ir sauszemes mehāniskais transportlīdzeklis, piekabe (puspiekabe), mopēds, kas ir reģistrējams Ceļu satiksmes drošības direkcijā vai Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrā, vai vietējā pašvaldībā vai ir reģistrēts ārvalstī, un tramvajs, kas ir reģistrējams vietējā pašvaldībā.

Šādi grozījumi tika izstrādāti, ņemot vērā 2014.gada 4.septembra Eiropas Savienības sprieduma lietā C-162/13 Damijan Vnuk v Zavarovalnica Triglav d.d secinājumus. Tiesa nolēma, ka direktīvas 72/166/EEK 3.p.1.p. minētais jēdziens “transportlīdzekļu lietošana” aptver jebkādu transportlīdzekļa izmantošanu, kas atbilst šī transportlīdzekļa parastajai funkcijai, tādējādi šis jēdziens var attiekties uz traktora manevru saimniecības pagalmā, lai šķūnī novietotu piekabi, ar kuru šis traktors ir aprīkots. Tiesa secināja, ka obligātajai apdrošināšanai ir jāsedz zaudējumi, kurus ir izraisījis transportlīdzeklis, to lietojot, ciktāl tā lietošana atbilst transportlīdzekļa dabiskajai funkcijai. Cietušo personu aizsardzības mērķis un līdzvērtīga attieksme pret tām tiktu apdraudēta, ja šo cietušo personu zaudējumi netiktu segti tā iemesla dēļ, ka transportlīdzekļa lietošana ir notikusi ārpus publiskajiem ceļiem.

Jāatzīmē arī to, ka šāds precizējums OCTA likumā atbilst arī Ceļu satiksmes likuma 1.panta 7.punktā ietvertajai ceļu satiksmes negadījuma (turpmāk – CSNg) definīcijai, kas paredz, ka CSNg var būt noticis jebkurā vietā, kur iespējama transportlīdzekļa braukšana, ja tajā iesaistīts transportlīdzeklis. OCTA apdrošināšanas sistēma ir izveidota, lai nodrošinātu cietušo personu zaudējumu atlīdzību, un šajā gadījumā ir būtiski, lai cietušo personu zaudējumi tiek atlīdzināti neatkarīgi no tā, kur noticis negadījums.

Papildus būtiski, ka OCTA likums paredz, ka, apdrošinot traktortehniku vai tās piekabi, kas reģistrēta Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrā, apdrošinātāja noteiktās apdrošināšanas prēmijas maksājums par 30 procentiem tiek samazināts, noslēdzot apdrošināšanas līgumu ar transportlīdzekļa īpašnieku — zemnieku vai zvejnieku saimniecību un lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību. Šajā panta daļā noteiktais apdrošināšanas prēmijas maksājuma samazinājums piešķirams arī lauksaimniecības produkcijas ražotājam — komersantam un fiziskajai personai, ja apdrošinātājam ir iesniegta pašvaldības izziņa par attiecīgajā kalendāra gadā īpašumā, pastāvīgā lietošanā vai nomā esošo zemes platību, kas tiek izmantota lauksaimniecības produkcijas ražošanai.

Foto:Pexels/https://pixabay.com/en/users/Pexels-2286921//https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

851 skatījumi




Video

Apledojuma veidošanās apgrūtina braukšanu autovadītājiem

14/12/2017

Šorīt vietām apledojuma veidošanās apgrūtina braukšanu pa valsts galvenajiem un reģionālajiem autoceļiem. Slidenos ceļa posmus kaisa ar pretslīdes materiāliem. Lai uzlabotu braukšanas...

Lasīt tālāk
Video

Dažviet Latgalē un Vidzemē apledojuši autoceļi

08/12/2017

Šorīt sniegs un apledojuma veidošanās apgrūtina braukšanu pa valsts galvenajiem un reģionālajiem autoceļiem atsevišķos posmos Vidzemē un Latgalē. Slidenos un sniegotos ceļa posmus tīra...

Lasīt tālāk
Video

LVC: Šorīt autoceļi daudzviet sniegoti un apledo

05/12/2017

Šorīt sniegs un apledojuma veidošanās apgrūtina braukšanu pa valsts galvenajiem un reģionālajiem autoceļiem. Slidenos un sniegotos ceļa posmus tīra un kaisa ar pretslīdes materiāliem....

Lasīt tālāk
Video

LVC: Sniega un apledojuma dēļ braukšanas apstākļi daudzviet apgrūtināti

01/12/2017

Ilgstošas snigšanas un apledojuma dēļ braukšanas apstākļi valsts autoceļu tīklā daudzviet šorīt apgrūtināti, tāpēc aicinām autobraucējus rēķināties ar to, ka ceļā būs jāpavada...

Lasīt tālāk
Video

LCB: Solījumi būtu jāpilda arī deputātiem

22/11/2017

Ņemot vērā tautas kalpu iepriekšējos gados rakstiski dotos solījumus, biedrība “Latvijas Ceļu būvētājs” (LCB) īpaši sekos līdzi valdošajā koalīcijā esošo deputātu balsojumam...

Lasīt tālāk
Video

Abāšins neatbalsta OCTA maksimālās cenas noteikšanu

22/11/2017 | Autors: Ilze Ivanova, Labdien.lv

Vairāk nekā 10 000 iedzīvotāju pauduši atbalstu iniciatīvu portālā "ManaBalss" ievietotajam ierosinājumam Latvijā noteikt sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās...

Lasīt tālāk
Video

Savākti nepieciešamie paraksti par OCTA maksimālās cenas noteikšanu

13/11/2017

Sabiedrības iniciatīvu portālā "Manabalss.lv" savākti nepieciešami 10 000 parakstu par transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas maksimālās...

Lasīt tālāk
Video

Ziemas sezonā autoceļu uzturēšanai tiks atvēlēti 30 miljoni eiro

30/10/2017 | Autors: Andris Jurkevičs, Labdien.lv

Šajā ziemas sezonā valsts autoceļu uzturēšanai atvēlēti 30 miljoni eiro, intervijā LNT raidījumam “900 sekundes” pastāstīja AS “Latvijas Valsts ceļi” (LVC) valdes priekšsēdētājs...

Lasīt tālāk
Video

Apdrošinātājs: OCTA cenu griesti vēl nav sasniegti

19/10/2017 | Autors: Ilze Ivanova, Labdien.lv

Transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas cenu griesti Latvijā vēl nav sasniegti, intervijā LNT raidījumā "900 sekundes" pauda Latvijas Transportlīdzekļu...

Lasīt tālāk
Video

Lauksaimnieki gatavi meklēt kompromisa risinājumus OCTA modelim

19/10/2017 | Autors: Anete Jansone, Labdien.lv

Obligātā civiltiesiskā transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) modelis Latvijā ir ačgārns, pauž Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomes (LOSP) ģenerāldirektors Guntis Vilnītis. Šodien,...

Lasīt tālāk