• Rīga
    Cloudy
    15°C
     
04/10/2017, Kategorija: Auto

Finanšu ministrijas gatavotie grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas jeb OCTA likumā nosaka to, ka turpmāk OCTA attiecībā uz transportlīdzekļiem veicama ne tikai tad, ja transportlīdzekli izmanto ceļu satiksmē, bet arī jebkurā vietā, kur iespējama transportlīdzekļa braukšana. Tātad turpmāk OCTA nepieciešama arī, piemēram, lauksaimniecībā izmantojamam traktoram, bet tā joprojām nav nepieciešama automašīnai, kas stāv garāžā un netiek izmantota ceļu satiksmē. Grozījumu mērķis ir nodrošināt satiksmes negadījumos cietušo personu aizsardzību arī tādos gadījumos, kad negadījums ir noticis ārpus publiskiem ceļiem.

Likumā vārdi “ceļu satiksmē” aizstāti ar vārdiem “atbilstoši tam paredzētajai funkcijai”, tādējādi OCTA apdrošināšana turpmāk būs nepieciešama katram transportlīdzeklim, kurš tiek lietots, neatkarīgi no tā, vai ar transportlīdzekli piedalās ceļu satiksmē, vai to lieto ārpus ceļiem, piemēram, pagalmā, pļavā vai saimniecības ēkā. Ja transportlīdzeklis netiek lietots, piemēram, stāv garāžā vai tas nav lietošanas kārtībā, apdrošināšana tam nav nepieciešama. Tātad, transportlīdzeklis, kuram nepieciešama OCTA, ir sauszemes mehāniskais transportlīdzeklis, piekabe (puspiekabe), mopēds, kas ir reģistrējams Ceļu satiksmes drošības direkcijā vai Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrā, vai vietējā pašvaldībā vai ir reģistrēts ārvalstī, un tramvajs, kas ir reģistrējams vietējā pašvaldībā.

Šādi grozījumi tika izstrādāti, ņemot vērā 2014.gada 4.septembra Eiropas Savienības sprieduma lietā C-162/13 Damijan Vnuk v Zavarovalnica Triglav d.d secinājumus. Tiesa nolēma, ka direktīvas 72/166/EEK 3.p.1.p. minētais jēdziens “transportlīdzekļu lietošana” aptver jebkādu transportlīdzekļa izmantošanu, kas atbilst šī transportlīdzekļa parastajai funkcijai, tādējādi šis jēdziens var attiekties uz traktora manevru saimniecības pagalmā, lai šķūnī novietotu piekabi, ar kuru šis traktors ir aprīkots. Tiesa secināja, ka obligātajai apdrošināšanai ir jāsedz zaudējumi, kurus ir izraisījis transportlīdzeklis, to lietojot, ciktāl tā lietošana atbilst transportlīdzekļa dabiskajai funkcijai. Cietušo personu aizsardzības mērķis un līdzvērtīga attieksme pret tām tiktu apdraudēta, ja šo cietušo personu zaudējumi netiktu segti tā iemesla dēļ, ka transportlīdzekļa lietošana ir notikusi ārpus publiskajiem ceļiem.

Jāatzīmē arī to, ka šāds precizējums OCTA likumā atbilst arī Ceļu satiksmes likuma 1.panta 7.punktā ietvertajai ceļu satiksmes negadījuma (turpmāk – CSNg) definīcijai, kas paredz, ka CSNg var būt noticis jebkurā vietā, kur iespējama transportlīdzekļa braukšana, ja tajā iesaistīts transportlīdzeklis. OCTA apdrošināšanas sistēma ir izveidota, lai nodrošinātu cietušo personu zaudējumu atlīdzību, un šajā gadījumā ir būtiski, lai cietušo personu zaudējumi tiek atlīdzināti neatkarīgi no tā, kur noticis negadījums.

Papildus būtiski, ka OCTA likums paredz, ka, apdrošinot traktortehniku vai tās piekabi, kas reģistrēta Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrā, apdrošinātāja noteiktās apdrošināšanas prēmijas maksājums par 30 procentiem tiek samazināts, noslēdzot apdrošināšanas līgumu ar transportlīdzekļa īpašnieku — zemnieku vai zvejnieku saimniecību un lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību. Šajā panta daļā noteiktais apdrošināšanas prēmijas maksājuma samazinājums piešķirams arī lauksaimniecības produkcijas ražotājam — komersantam un fiziskajai personai, ja apdrošinātājam ir iesniegta pašvaldības izziņa par attiecīgajā kalendāra gadā īpašumā, pastāvīgā lietošanā vai nomā esošo zemes platību, kas tiek izmantota lauksaimniecības produkcijas ražošanai.

Foto:Pexels/https://pixabay.com/en/users/Pexels-2286921//https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

879 skatījumi




Video

Vāc parakstus, lai daudzbērnu ģimenēm nodrošinātu bezmaksas stāvvietas

21/05/2018

Sabiedrības iniciatīvu portālā "Manabalss.lv" sākta parakstu vākšana par ieceri daudzbērnu ģimenēm pilsētās nodrošināt bezmaksas stāvvietas. "Vēlos aktualizēt jautājumu par Valsts...

Lasīt tālāk
Video

Apdrošinātāju asociācija: OCTA zaudējumi samazinājušies līdz 120 000 eiro

10/05/2018 | Autors: Andris Jurkevičs, Labdien.lv

Pērn piedzīvotais obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) polišu sadārzinājums deva rezultātus un apdrošinātāju zaudējumi būtiski samazinājās, intervijā Latvijas Radio informēja...

Lasīt tālāk
Video

Vāc parakstus par ceļa nodokļa iekļaušanu OCTA apdrošināšanas cenā

16/04/2018 | Autors: Zane Grodiņa, Labdien.lv

Sabiedrības iniciatīvas portālā manabalss.lv iesniegta iniciatīva "Par ceļa nodokļa iekļaušanu OCTA apdrošināšanas cenā". Iniciatīvas autors ir Romāns Sučaks, kas jau iepriekš aicinājis...

Lasīt tālāk
Video

No 1.novembra Latvijā varēs reģistrēt automašīnas ar stūri labajā pusē

12/04/2018

No šī gada 1.novembra Latvijā varēs reģistrēt vieglos pasažieru automobiļus, kuriem stūre atrodas labajā pusē. Tāpat kā līdz šim šādām automašīnām būs jāīsteno virkne tehnisko...

Lasīt tālāk
Video

SM piedāvā no 2020.gada noteiktu daļu no degvielas akcīzes atvēlēt ceļiem

31/01/2018 | Autors: Andris Jurkevičs, Labdien.lv

Lai palielinātu finansējumu autoceļu sakārtošanai, Satiksmes ministrija (SM) sagatavojusi priekšlikumu, kas paredz no 2020.gada 30-45% no degvielas akcīzes atvēlēt ceļiem, intervijā LTV...

Lasīt tālāk
Video

Šorīt autoceļi Latgalē un Vidzemē vietām apledo

29/01/2018

Šorīt Latgalē un Vidzemē vietām nokrišņi sniega un lietus veidā veicina apledojuma veidošanos uz valsts galvenajiem un reģionālajiem autoceļiem. Slidenos ceļa posmus kaisa ar pretslīdes...

Lasīt tālāk
Video

OCTA cenu kāpumu šogad neprognozē

25/01/2018 | Autors: Andris Jurkevičs, Labdien.lv

Obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) polišu sadārdzināšanās šogad nav paredzama, tā ceturtdien intervijā LTV raidījumā “Rīta Panorāma” sacīja Latvijas Apdrošinātāju...

Lasīt tālāk
Video

Vietām sniegs un apledojums apgrūtina braukšanu

22/01/2018

Vietām Vidzemē apledojums un sniegs apgrūtina braukšanu pa valsts galvenajiem un reģionālajiem autoceļiem. Slidenos ceļa posmus tīra un kaisa ar pretslīdes materiāliem. Lai uzlabotu braukšanas...

Lasīt tālāk
Video

Latvijas ceļu sakārtošanai būtu nepieciešami četri miljardi eiro

09/01/2018 | Autors: Andris Jurkevičs, Labdien.lv

Lai sakārtotu visus ceļus Latvijā nepieciešami vismaz četri miljardi eiro – tā ir aptuveni puse no valsts ikgadējā budžeta. To intervijā Latvijas Radio atzina satiksmes ministrs Uldis Augulis...

Lasīt tālāk
Video

VK: Atbildīgajām institūcijām mērķtiecīgāk jāmazina ceļu satiksmē bojāgājušo skaits

08/01/2018

Valsts kontrole pēc revīzijas ceļu satiksmes drošības jomā ir sniegusi ieteikumus Satiksmes ministrijai un Iekšlietu ministrijai, lai straujāk samazinātu negadījumos bojāgājušo un smagi...

Lasīt tālāk