Mājokļu pircēji baidās nopirkt pārāk dārgi, pārdevēji – atdot pārāk lēti
Mājokļu vidējo cenu nosaukšana šobrīd vairāk nekā iepriekš līdzinās slimnīcā esošo slimnieku vidējās temperatūras rēķināšanai, kas nenoved līdz konkrētajiem pacientiem derīgām ārstēšanas metodēm.
Pēdējā desmitgadē taču ir bijuši periodi, kad daudzus mēnešus pēc kārtas mājokļu cenas jūtami cēlās vai krita. Rūpīgi caurlūkojot cenu pārskatus, atrastos 4–5 periodi cenu korekcijām vienā vai otrā virzienā. Būtu ļoti grūti izlemt, kāds korekciju virziens attiecas uz pēdējiem mēnešiem.
Tirgus tendenču noteikšanai ir nepieciešami atskaites punkti, kas nav tikai cenu nomināls eiro vai latos. Pārskatot garāku laika periodu, nevar ignorēt naudas pirktspējas kritumu. Pēdējā gada laikā mājokļu cenu un naudas vērtības kritumi ir summējušies: patēriņa cenu oficiālais indekss cēlies par 3,4%, bet mājokļu cenas, pēc jau minētās māklerfirmas datiem, kritušās par 2,9% no 605 eiro pagājušā gada februārī līdz 588 eiro tagad; attiecībā pret dzīvei nepieciešamākajām un tāpēc pirktākajām precēm zaudējumi būtu vēl lielāki.
Tomēr no aprēķiniem par mājokļa turēšanas (ne uzturēšanas – tā ir cita un bēdīga iedzīvotāju izdevumu sadaļa, pirmkārt, saistībā ar kāpjošajiem nodokļu maksājumiem) nevar izdarīt viennozīmīgu secinājumu, ka izdevīgi ir mājokli (lieku mājokli vai lieku platību) pēc iespējas ātrāk pārdot un naudu noguldīt bankā kaut ar simboliskiem procentiem, kas atpaliek no inflācijas rādītāja. Ja mājoklis nav galīgi norakstāms, tad varbūt tam atradīsies pircējs par cenu, kas ļautu atgūt izdevumus par nekustamā īpašuma noturēšanu un uzturēšanu. Laimīgs vai nelaimīgs atrisinājums ir mazāk atkarīgs no mājokļa iekārtojuma nekā no mājokļa novietojuma pilsētas un mikrorajona transporta sistēmā un dažādu pakalpojumu sniegšanas vietu tīklā.
Kamēr iedzīvotājiem tā ir loterija, cik izdevīgs vai neizdevīgs izrādīsies viņu mājokļu novietojums attiecībā pret transporta maģistrālēm, kuru būve vismaz Rīgā notiek intensīvi, uzņēmēji meklē iespējas celt jaunas ēkas labajās vietās. Praktiski tas nozīmē, ka tiek pabeigtas tās jaunbūves no treknajos gados iesāktajām, kuru novietojums atzīstams par labu. Mākleri dalās pieredzē, ka atrast pircēju mājokļiem par 1600–2600 eiro par kvadrātmetru var izrādīties vieglāk nekā par nepilniem 600 eiro par kvadrātmetru. Jaunums esot tāds, ka nav šie pircēji jāmeklē pa visu pasauli, jo arī uz vietas atjaunojas kaut skaitliski ierobežots, bet mājokļos ieguldīt spējīgs un gribošs ļaužu slānis.
Avots: nra.lv /Arnis Kluinis
Vēl par tēmu:
Tirdzniecības vietās būs jānorāda pārtikas produktu ražošanas valsts
Lai veicinātu patērētāju informētību par produktu, Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija trešdien, 17. aprīlī, trešajā – galīgajā – lasījumā...
Lasīt tālākLBAS: Minimālajai algai jābūt 50% apjomā no vidējās mēneša algas valstī
17. aprīlī notiks Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes (NTSP) Sociālās drošības apakšpadomes (SDA) sanāksme, kuras ietvaros sociālie partneri trīspusējās pārrunās diskutēs...
Lasīt tālākLatvijas Tirgotāju asociācija atbalsta iniciatīvu neaplikt lietoto apģērbu un tekstilizstrādājumus ar dabas resursu nodokli
Iniciatīvu portālā Manabalss.lv sākta parakstu vākšana par aicinājumu neaplikt lietoto apģērbu un tekstilizstrādājumus ar dabas resursu nodokli. Iniciatīvai atbalstu paudusi arī Latvijas...
Lasīt tālākIeviesta iespēja Rimi taromātos depozīta maksu ieskaitīt klienta kartes uzkrājumā
Lai nodrošinātu klientiem ērtāku depozīta maksas apriti, no 15. aprīļa Rimi kopā ar Depozīta Iepakojuma Operatoru (DIO) un taromātu uzstādītāju Tomra Collection Latvia pirmo reizi Latvijā...
Lasīt tālākPĀRDOŠANAS KONFERENCE 2024: Digitālais saturs – ceļš kā veidot zīmola atpazīstamību
Ceturtdien, 11. aprīlī, tiešsaistē norisinājās PĀRDOŠANAS KONFERENCE 2024, kurā eksperti sniedza ieskatu tajā, kā mainās pārdošanas un klientu servisa jomas, kādas ir efektīvākās...
Lasīt tālākIzaugsmes trenere: Kvalitatīva aukstā zvana saturs slēpjas sarunas sākumā
Ceturtdien, 11. aprīlī, tiešsaistē norisinājās PĀRDOŠANAS KONFERENCE 2024, kurā eksperti runāja par nākotnes iespējām, izaicinājumiem un tendencēm pārdošanā un klientu apkalpošanas...
Lasīt tālākBORN DIGITAL Latvia vadītājs: 80% klientu ir gatavi maksāt vairāk, ja lietotāju pieredze ir uzlabota
Ceturtdien, 11. aprīlī, tiešsaistē norisinājās PĀRDOŠANAS KONFERENCE 2024, kurā BORN DIGITAL Latvia vadītājs Gatis Hasners runāja par stratēģiski nozīmīgiem elementiem biznesa attīstībai...
Lasīt tālākAlkoholiskos dzērienus no pirmdienas līdz sestdienai nevarēs iegādāties pēc plkst. 20.00
Lai mazinātu alkohola patēriņu sabiedrībā, plānots ierobežot laiku, kurā mazumtirdzniecībā varēs iegādāties alkoholiskos dzērienus. Plānots, ka no pirmdienas līdz sestdienai alkoholu...
Lasīt tālāk26% darba ņēmēju kopumā savā ikdienas darba dzīvē no tiešā vadītāja nesaņem konstruktīvu atgriezenisko saiti
Pētījumu kompānija Kantar veica darba ņēmēju aptauju, kurā noskaidroja dažādus ar darbinieku noskaņojumu un darba vidi saistītus jautājumus, tostarp, vai darbinieki savā ikdienas darba...
Lasīt tālākVisu izšķirs tirgi
Apstrādes rūpniecība šo gadu sāka ar dramatiskiem skaitļiem, jo janvārī kritums gada griezumā bija 7,3%, bet pret iepriekšējo mēnesi apjomi samazinājās par 4,7%. Februārī ražošana...
Lasīt tālāk