• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
01/03/2013, Kategorija: Auto

auto1Sekojot Tieslietu ministrijas (TM) ierosinājumam atteikties no administratīvajiem arestiem, uzsākta diskusija par dzērājšoferiem piemērojamajiem sodiem.

Viens no risinājumiem piedāvā par auto vadīšanu noteiktā dzēruma pakāpē piemērot kriminālsodu, taču tiesību speciālisti brīdina, ka šādā veidā ļoti daudziem cilvēkiem tiktu ierobežotas tiesības strādāt iegūtajā profesijā vai iegūt zemāk kvalificētu darbu, piemēram, krāvēja vai šofera vietu.

Saskaņā ar šobrīd spēkā esošajām Administratīvo pārkāpuma kodeksa normām, autovadītāju, ja tas, vadot transportlīdzekli, pieķerts alkohola reibumā un alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz vienu promili, var sodīt ar administratīvo arestu no piecām līdz piecpadsmit dienām. Ja šoferis tādā pašā nodarījumā gada laikā pieķerts atkārtoti, viņu jau sauc pie kriminālatbildības.

Kriminālsods lētāks

TM skaidro, ka administratīvo arestu piemērošana nav saskaņā ar cilvēktiesību normām un Eiropas valstīs par administratīvo pārkāpumu arestu nepiemēro. Citur Eiropā brīvības atņemšana esot paredzēta tikai par kriminālām darbībām. Administratīvais arests kā soda veids esot arī dārgs, jo tas prasa būtiskus finanšu līdzekļus – personas, kurām tiek piemērots šis sods, ir jānodrošina ar medicīnisko aprūpi, barošanu un turēšanu atbilstošās telpās. Diennakts vienai personai administratīvajā arestā izmaksā 12–15 latu, un gada laikā arestam tiekot tērēti vairāki simti tūkstošu latu. Salīdzinājumam – vienas krimināli sodītas personas uzturēšana ieslodzījuma vietā valstij dienā izmaksā aptuveni deviņus latus.

Valdība TM koncepciju ir apstiprinājusi un sāktas diskusijas, ko darīt ar pieķertajiem dzērumā braucošajiem šoferiem. Pagaidām gan nav nekādas skaidrības par promiļu slieksni, kuru pārkāpjot šoferis varētu iedzīvoties kriminālā sodāmībā. Iekšlietu ministrijas (IeM) parlamentārā sekretāre Evika Siliņa pieļauj, ka nākotnē kriminālatbildība par auto vadīšanu noteiktā dzēruma pakāpē varētu iestāties līdzīgi pašreizējai kārtībai – ja pārkāpums gada laikā izdarīts atkārtoti. Taču viņa arī nenoliedz, ka tiesas priekšā varētu būt jāstājas arī jau pirmajā pārkāpuma gadījumā. Tomēr pie šī jautājuma atrisināšanas un sodu sistēmas izstrādāšanas vēl esot ilgi jāstrādā. Tiesa, IeM valsts sekretāre Ilze Pētersone-Godmane ir izteikusies, ka turpmāk kriminālo atbildību par automašīnas vadīšanu dzērumā vajadzētu ieviest jau no pirmās promiles. Eiropā esot šādas valstis, kur par sēšanos pie stūres reibumā paredzēta kriminālatbildība, un tā, ņemot vērā satiksmes negadījumos ik gadu bojā ejošo cilvēku skaitu, esot politiska izšķiršanās.

Ierobežojumi darba tirgū

Tomēr – ik gadu administratīvo arestu par auto vadīšanu dzērumā piemēro vidēji diviem tūkstošiem cilvēku, un tas ir vērā ņemams skaits, ja zina, ka ir virkne darba vietu, kuras neuzņem darbā cilvēkus ar kriminālu sodāmību. Pie šīs kategorijas pieder advokāti, valsts ierēdņi, pedagogi un pat šoferi un krāvēji, ja tie vēlas strādāt, piemēram, lidostā. Līdz ar to pastāv iespēja, ka, kriminalizējot auto vadīšanu dzērumā jau no pirmā pārkāpuma, ļoti daudziem cilvēkiem varētu rasties problēmas ar darba vietas vai profesijas saglabāšanu.

Tā Starptautiskās lidostas Rīga Komunikācijas vienības vadītāja Elīna Krastiņa skaidro, ka, sekojot Eiropas Savienības regulām, lai garantētu civilās aviācijas drošību, cilvēkus ar kriminālu sodāmību lidosta darbā nepieņem.

Ir arī gadījumi, kad par sabiedrībai mazāk bīstamiem pārkāpumiem, par kuriem paredzēts kriminālsods, darbu zaudējuši pedagogi. Tā kāds Kuldīgas novada Pelču speciālās internātskolas direktors 2009. gadā zaudēja darbu, jo viņam tika piemērots kriminālsods par patiesībai neatbilstošas informācijas uzrādīšanu ienākumu deklarācijā. Darbu, tiesājoties gandrīz trīs gadus, pedagogam tā arī neizdevās atgūt.

Likuma drakonizācija

«Kriminalizējot braukšanu dzērumā jau no pirmās pārkāpuma reizes, sabiedrība tiktu nepamatoti kriminalizēta, un tam var būt neprognozējamas sekas,» brīdina Latvijas Krimināllietu advokātu biedrības loceklis Egons Rusanovs. Viņš nenoliedz, ka atbalsta smagākus sodus par auto vadīšanu reibumā, taču «likuma drakonizācija» esot cīņa ar sekām, nevis cēloņiem. Arī zvērināts advokāts Viktors Tihonovs uzskata, ka, kriminalizējot auto vadīšanu dzērumā, ir jābūt ārkārtīgi uzmanīgiem. Viņš piedāvā variantu, ka kriminālu sodu šoferim varētu piemērot, ja tas noteiktā laika posmā pieķerts dzērumā otro vai trešo reizi.

«Nevajag dzert pirms sēšanās pie stūres. Turklāt mums nav tik stingri kā Krievijā, kur atļautais alkohola līmenis asinīs ir nulle promiles,» saka Latvijas valsts iestāžu, pašvaldību, uzņēmumu un finanšu darbinieku arodbiedrība priekšsēdētājs Andrejs Jirgensons.

Uzmanīgāks savā vērtējumā ir Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības priekšsēdētāja vietnieks Jānis Krastiņš. Viņš uzskata, ka jau šobrīd uz pedagogiem attiecināmie ierobežojumi ir pietiekami un nav nekādas nepieciešamības tiem pievienot arī bargāk padarītu sodu par auto vadīšanu dzērumā. Tomēr, ja tā tiktu lemts, viņš rosina Izglītības likumā precīzi atrunāt tos kriminālos sodus, par kuriem pedagogs zaudē darbu, bet dzeršanu pie stūres tajā neiekļaut, ja sodītais cilvēks šādā nodarījumā noteiktā laika posmā nav pieķerts atkārtoti.

***

Dzērājšoferu skaits konstants

Par auto vadīšanu reibumā ar administratīvo arestu sodīti

2010 2100

2011 2162

2012 2073

2013* 88

*Līdz šā gada 6. februārim.

Avots: IeM

Avots: nra.lv /Jānis Lasmanis

 

322 skatījumi




Video

Rīgā spēkā “puteņa biļetes”: Autovadītāji var izmantot sabiedrisko transportu bez maksas

22/04/2024

Saskaņā ar Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra prognozēm pirmdienas pēcpusdienā galvaspilsētā iespējama stipra snigšana, kas turpināsies līdz otrdienai, tāpēc Rīgas...

Lasīt tālāk
Video

Noteiks maksimālo tarifu braucienam ar taksometru no lidostas

27/03/2024

Lai novērstu pasažieru apkrāpšanu gadījumos, kad negodprātīgi taksometru pakalpojumu sniedzēji pieprasa nesamērīgi augstu maksu, noteiks maksimālo tarifu braucienam ar taksometru no lidostas...

Lasīt tālāk
Video

Valsts kontrole: Intelektiskās transporta sistēmas valstī neievieš plānveidīgi un koordinēti

20/03/2024

Intelektiskās transporta sistēmas (ITS) ir sistēmas, kurās informācijas un komunikācijas tehnoloģijas izmanto autotransporta jomā satiksmes un mobilitātes pārvaldībai, un tās ir kritiski...

Lasīt tālāk
Video

Noteiktajā termiņā pārreģistrēti tikai 46 iepriekš Krievijā reģistrēti transportlīdzekļi

05/02/2024 | Autors: Nekā personīga, TV3

Jau šomēnes no Latvijas ielām būtu jāpazūd automobiļiem ar Krievijas numura zīmēm. Eiropas regula paredz, ka sankcijām pakļauti arī privātie transportlīdzekļi, kas reģistrēti agresorvalstī....

Lasīt tālāk
Video

Plāno palielināt sodus par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem

01/02/2024

Plāno palielināt sodus par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem. To paredz Saeimā ceturtdien, 1.februārī, otrajā lasījumā atbalstītie grozījumi Ceļu satiksmes likumā. Satiksmes...

Lasīt tālāk
Video

Plāno palielināt sodus par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem

17/01/2024

Saeimas Juridiskā komisija otrajā lasījumā atbalstījusi grozījumus Ceļu satiksmes likumā, kas paredz palielināt sodus par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem. Satiksmes...

Lasīt tālāk
Video

KP: Saskaņota OCTA prēmiju sadārdzināšana nav pieļaujama

16/01/2024

Reaģējot uz publiski izskanējušo informāciju par iespējamu sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) prēmiju sadārdzināšanos...

Lasīt tālāk
Video

KP soda LTAB: Jaunu dalībnieku ienākšana tirgū kavēta vismaz 10 gadus

03/01/2024

Konkurences padome (KP) pērnā gada 21. decembrī lēma sodīt Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju (LTAB) ar naudas sodu 336 086 eiro apmērā par konkurenci kropļojošām biedrības...

Lasīt tālāk
Video

Juridiskā komisija neatbalsta vadītāja tiesību atņemšanu par atļautā ātruma pārsniegšanu no 31 līdz 40 km stundā

14/12/2023

Saeimas Juridiskā komisija trešdien, 13.decembrī, pirms otrā lasījuma Saeimā skatot grozījumus Ceļu satiksmes likumā, noraidīja priekšlikumus, kas par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu...

Lasīt tālāk
Video

“Balcia”: Gaidāmā Konkurences padomes lēmuma dēļ nākamgad visdrīzāk pieaugs OCTA polišu cenas

11/12/2023 | Autors: Nekā personīga, TV3

Drīzumā gaidāms Konkurences padomes lēmums, kas ietekmēs ikvienu auto īpašnieku Latvijā. Konkurences tirgus uzraugi ir atzinuši, ka OCTA tirgū 10 gadus nebija ļauts ienākt jaunam apdrošinātājam...

Lasīt tālāk